وارد شوید ثبت نام کنید
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۴۷

به روزترین قیمت ورق سیاه موجود در بازار ✅ + عوامل تعیین کننده در قیمت – دیجی آهن

 

قیمت ورق سیاه به چه عواملی بستگی دارد؟ تمام کسانی که در زمینه صنعت به فعالیت می‌پردازند، قطعاً با ورق سیاه آشنایی دارند. این ورق در صنایع مختلف به شکل گسترده‌ای کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به‌ طور کامل در مورد قیمت ورق سیاه و بررسی مشخصات آن بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مطلب از سایت دیجی آهن با ما همراه باشید.

 

اهمیت ورق سیاه

قیمت این محصول در کشور، همانند دیگر از محصولات  مدام در روند نزولی و صعودی است. می‌توان گفت دلیل اصلی این نوسان قیمت، تغییر در نرخ ارز و دلار می‌باشد. البته دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد. این ورقه‌ها در صنایع خودروسازی، ساختمانی و پتروشیمی بیشتر استفاده می‌شوند. بنابراین تغییرات قیمت آن‌ها امری طبیعی است. چرا که میزان تقاضا برای خرید ورق سیاه بالاست. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی این محصول مواد اولیه است که می‌تواند به شکل وارداتی باشد. همان طور  که بهتر می‌دانید،  ورق سیاه و جزء محصولات فولادی بود که با فرآیند نورد گرم به تولید می‌رسد.

در زمان تولید این محصولات دمای بسیار بالا سبب شده که سطح این ورق‌ها کاملاً سیاه شود. به ‌همین خاطر نیز آن‌ها را با این نام می‌شناسند. این محصول باعث اسلب و یا تختال ساخته می‌شوند. همچنین این ورقه‌های فولادی می‌توانند در شرایط گوناگونی به ساخت برسند که محصولات هر کدام، ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد خود را دارند.

 

بیشتر بخوانید : ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 قیمت ورق سیاه

قیمت این محصول در کشور ما مدام در حال نوسان است. در حقیقت تغییر قیمت چنین محصولاتی به دلیل اهمیت آن‌ها برای اکثر صنایع و کاربرد گسترده آن‌هاست. همان‌طور ‌که گفتیم،  ورق سیاه ب ه‌وفور در صنعت پتروشیمی و خودروسازی استفاده می‌گردد، می‌تواند به شکل مستقیم روی که اقتصاد کشور نیز تأثیرگذار باشد. به دلیل این ‌که مواد اولیه اصلی ساخت این محصول اسلب است، بنابراین می‌توان گفت که یکی از عوامل مؤثر در قیمت ورق سیاه، قیمت نهایی اسلب در بازار کشور می باشد.  پیش ‌بینی قیمت این محصول به دلیل کاربرد وسیعی در صنایع مختلف و همچنین نقش مهمی ایفا می‌کند. برای تولید اکثر محصولات فولادی همانند ورق گالوانیزه اهمیت دارد. بنابراین اکثر صنعتگران برای برآورد هزینه پروژه‌های خود اهمیت زیادی به قیمت و خرید ورق سیاه می‌دهند.

عوامل تأثیرگذار در قیمت این محصول فولادی را می‌توان چندین مورد دانست که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و در مورد هر یک توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

 

 مهم‌ترین عامل‌های تعیین‌کننده قیمت ورق

از جمله عوامل مهم در قیمت این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 شاخص PMI  چین

چین شاخص پیام‌هایی که به آن شاخص مدیران خرید نیز گفته می‌شود، یک مقیاس برای بررسی فعالیت‌های اقتصادی در یک قسمت خاص از این شاخص جزء مهم‌ترین اطلاعات اقتصادی بوده و اقتصادی است و در اقتصادهای بزرگ‌تر انتشار پیدا می‌کند. شاخص پی ام آی معمولاً توسط معامله‌گران به ‌صورت مستقیم رصد خواهد شد .اگر مقدار شاخص برابر و بیش ‌از عدد ۵۰ باشد، یعنی به وضعیت در بهبود کامل است. اما اگر مقدار شاخص از عدد ۵۰ پایین‌تر باشد، نشان‌ دهنده افت شدید اقتصادی است. بنابراین می‌توان گفت یکی از عوامل مؤثر در قیمت ورق سیاه شاخص PMI است.

 

 قیمت اسلب و قراضه

مواد اولیه اصلی تولید ورق سیاه اسلب و قراضه است. بنابراین قیمت این محصولات در بازار جهانی، روی قیمت نهایی محصول مورد نظر ما مؤثر واقع می شود.

 

بیشتر بخوانید : اصلی ترین کاربردهای نبشی چیست؟

 

 

 نوسانات نرخ ارز و مسائل سیاسی

نرخ ارز از دیگر عوامل مؤثر به حساب می‌آید.  می‌توان گفت که افزایش و یا کاهش قیمت ارز ب ه‌طورکلی بازار آهن را تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد به صورتی که کنترل آن باید به شکل ساعتی باشد .همان ‌طور که در جریان هستید، نرخ دلار آمریکا و در تمامی زمینه‌ها در کشور ما مؤثر خواهد بود.

 

 تولید سنگ آهن

سنگ آهن یکی دیگر از مواد اولیه ورقه‌های فولادی است و می‌تواند یک  عامل تعیین‌کننده موضوع مهم در قیمت ورق سیاه به حساب بیاید. کشورهایی که به استخراج سنگ ‌آهن می‌پردازند. اگر میزان عرضه را کاهش دهند، قیمت ورق سیاه نیز دچار افزایش خواهد شد.

 

هزینه ‌های حمل‌ و نقل

قطعاً برای تأمین مواد اولیه و همچنین عرضه محصولات فولادی به وسایل نقلیه‌ نیز هزینه‌های جانبی را به ‌همراه دارد. هزینه حمل ‌و نقل به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسیر مقصد صادرات، شرایط آب‌ و هوایی محبوب و محصولات صادراتی اشاره کرد. به ‌طور مثال در فصل پاییز و زمستان شرایط برای حمل‌ و نقل سخت‌تر بوده و  هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. این مورد به شکل مستقیم در قیمت نهایی ورق سیاه مؤثر واقع می‌شود.

منبع : https://www.randtech.co.ke/product-category/hardware-tools/black-sheets/ گردآوری و انتشار : دیجی آهن