وارد شوید ثبت نام کنید
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۲۰

تحلیل قیمت تیرآهن ۲۰ ذوب آهن (۱۴۰۲-۱۴۰۱)

 

در این مقاله به تحلیل قیمت تیرآهن ۲۰ ذوب آهن انبار تهران می پردازیم. در شهریور ماه سال ۱۴۰۱، بهای فروش تیرآهن ۲۰ ذوب آهن انبار تهران مانند مابقی آهن آلات، گاهی کاهشی و گاهی افزایشی بود و از شهریور سال گذشته، کم کم با افزایش قیمت تیرآهن مواجه شدیم. همچنین عاملی چون برجام که تمامی اتفاقات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی را تحت الشعاع خود قرار داده است، و از همه مهم تر افزایش روزانه دلار در یکسال اخیر، بیشترین آسیب را به پیکره اقتصاد ایران وارد کرده است.

 

نوسانات تیرآهن طی یکسال گذشته

در اوایل شهریور ۱۴۰۱ تیرآهن ۲۰ ذوب آهن انبار تهران با مبلغ ۴٫۴۱۲٫۸۰۰ تومان آغاز به کار کرد و هنوز به انتهای شهریور ۱۴۰۱ نرسیده بودیم که به کانال ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان جهش پیدا کرد. در این بین فعالان، سرمایه گذاران و حتی تولید کنندگان، به دنبال علت این جهش قیمت بودند که مثل قبل از مذاکرات برجام، افزایش قیمت دلار و سیاست های نابسامان دولت مردان داخلی نام برده شد و این دلایل را باعث گرانی مقاطع فولادی دانستند.

 

افزایش ۴۴% درصدی قیمت تیرآهن ۲۰ ذوب آهن

در این میان قیمت تیرآهن ۲۰ ذوب آهن بنگاه تهران در روزهای ابتدایی اسفند ماه ۱۴۰۱ به کانال ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان رسید و افت شدیدی را تجربه کرد؛ باعلم بر اینکه با پایین بودن قیمت جهانی آهن در آن برهه بازهم در بازار داخل کشور هیچ گشایشی حاصل نشد و همین امر باعث افزایش قیمت حدود ۴۵ درصدی تیرآهن ۲۰ ذوبی شده. هر روز با افزایش قیمت مقاطع فولادی در تمامی تولیدات مانند تیرآهن ، میلگرد ، نبشی و ناودانی روبرو شدیم و کلا شیرازه بازار از دست سازندگان، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و حتی فروشندگان رفت.

 

نمودار مقایسه قیمت ها

 

نتیجه گیری

غالبا در بازار اقتصادی ایران در طول ۴۰ سال گذشته ثبات و آرامش طولانی را شاهد نبودیم و بزرگان این عرصه عواملی مانند دلار، شرکت های تولیدی، اتفاقات سیاسی، هزینه های جابجایی و از همه مهمتر عدم قدرت خرید مصرف کننده بیشترین تاثیرات را داشته که باعث شده مقاطع فولادی با افت خرید و رکود روبرو شود.

 

 

و پایان 

شرکت بازرگانی دیجی آهن با تمامی پرسنل مجرب و مدیران ارشد خود در تلاشند تا بتواند خدمات شایانی از جمله: استعلام قیمت لحظه ای، مشاوره رایگان و خریدی مطمئن و مقرون به صرفه را به شما عزیزان ارائه کنند. در این راستا شما می توانید با شماره تلفن چهار رقمی ۱۸۴۹ و یا ۰۲۱۴۱۲۶۸۰۰۰ در ارتباط باشید.

پیشاپیش از حسن انتخاب شما سپاسگزاریم.

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن