وارد شوید ثبت نام کنید
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۱۷

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک + معرفی کاربردها و مزایای هر کدام ⭐ – دیجی آهن

 

تفاوت ورق اجدار پرسی و فابریک

ورق های آجدار یکی از مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد هستند که ممکن است شما آن‌ ها را در مکان‌هایی همانند پل هوایی و یا سکوی مترو مشاهده کرده باشید. این ورق‌ها متشکل از برآمدگی های روی سطح خود هستند که به آن‌ها عاج گفته می‌شود. ورق‌های آجدار طبق روش تولید در دو مدل پرسی و فابریک تولید می‌شوند. اما تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک چیست؟ استفاده از آن‌ها برای چه مکان‌هایی مناسب می‌باشد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به ‌طور کامل و به بررسی تفاوت این دو مدل بپردازیم و در مورد کاربرد هر یک توضیحاتی را بیان کنیم. درحقیقت اطلاع از فرآیند تولید ورق های آجدار می‌تواند به بسیاری از سوالات شما درمورد استفاده از این محصولات پاسخ دهد. قطعاً برای خریدی رضایت ‌بخش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مقایسه ورق آجدار پرسی و فابریک می‌تواند دید شما را بازتر کند. برای مشاهده قیمت انواع ورق لطفا کلیک کنید.

 

 ورق آجدار پرسی چیست؟

ورق آجدار پرسی طریق فرآیند نورد گرم و با استفاده از فولاد و استیل به تولید می‌رسد. به این شکل پس ‌از این ‌که ورق به ضخامت مطلوب رسید، با عبور آن از غلطک های مخصوص و می‌توان طرح‌های گوناگونی همانند الماسی، قطره‌ای، لوزی و یا شطرنج را روی سطح آن ایجاد کرد که به آن عاج می‌گویند. این آج ها می‌توانند به شکل‌ها و طرح‌های مختلف یک ردیف و یا در دو ردیف روی ورقه‌ها ایجاد شوند. همچنین استفاده از تجهیزات مخصوص دارد که دارای الگوهایی هستند نیز می‌تواند برای ایجاد آج روی ورقه‌های فلزی مفید و مناسب باشند.

 

 ورق های آجدار فابریک چیست؟

برای درک بهتر تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک، بهتر است که تعریفی را نیز درمورد ورق های فابریک داشته باشیم. درست برعکس ورق آجدار پرسی که به واسطه فرآیند نورد گرم و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص طراحی می‌شود، ورقه‌های فابریک بدون هیچ‌ گونه تغییری نخواهند کرد. به این صورت که برای ایجاد آج، ورق های مخصوصی را به ورق فلزی متصل می کنند. بنابراین هیچ‌گونه ناهمواری در ورقه زیرین وجود نخواهد داشت و به ‌صورت فابریک باقی می‌ماند.

 

 بررسی تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌های ورق های آجدار پرسی فابریک، شامل موارد زیر می‌شود:

  • وزن
  • وجود تفاوت در شکل ظاهری
  • قیمت ورق آجدار پرسی و فابریک
  • کاربرد

درادامه درمورد هر یک از این موارد توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

 

 تفاوت در وزن

مهم‌ترین تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک وزن آن‌هاست. همان طور که در قبل گفتیم، برای تولید ورقه‌های پرسی، عاج‌ها با الگوهای مخصوصی بر روی ورق متصل خواهند شد. اما برای تولید ورق آجدار فابریک الگوها همان ورق هستند و در واقعاً هیچ ‌گونه تغییری روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. درنتیجه می‌توان گفت که افزودن عاج روی مدل فابریک سبب شده تا وزن بیشتری داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : مزایای ورق گالوانیزه و کاربردهای آن

 

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در ظاهر

تولیدات ورق آجدار با استفاده از روش پرسی و با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود و سبب شده تا تمامی طراحی‌ها و بر روی ورق از باعث ایجاد برامدگی و از طرف دیگر نیز سبب فرورفتگی شوند. بنابراین معمولاً ورقه‌های فلزی از هر دو طرف دارای عاج هستند. اما ورق‌های آجدار به دلیل این‌که عاج‌ها از یک طرف به آن‌ها متصل می‌شوند، دارای سطح کاملاً صاف در یک طرف هستند.

 

 قیمت ورق آجدار

قیمت این محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جنس اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. اما این روش تولید نیز می‌تواند تأثیر بسزایی روی قیمت نهایی ورق‌های آجدار داشته باشد. همان ‌طور‌که گفتیم، ورقه‌های فابریک وزن بیشتری دارند و از هم قطعاً در قیمت مؤثر خواهد بود. بنابراین قیمت ورق‌های آجدار فابریک نسبت ‌به نمونه‌های فلزی تا حدودی بیشتر است.

 

 کاربرد ورق های آجدار پرسی با فابریک

ورق های آجدار فابریک به دلیل وزن بالایی که دارند، قطعاً مستحکم‌تر خواهند بود. همچنین نقش‌ و نگارهای روی آن سبب فرورفتگی ورق نمی‌شوند. به ‌همین دلیل نیز برای سطوح شیب‌دار و پل‌های عابر می‌توانند بهترین انتخاب ممکن باشند. اما ورقه‌های پرسی به دلیل این‌ که وزن سبک‌تری دارند، ممکن است سطح آن‌ها له شود و بیشتر جنبه تزیینی دارند و معمولاً برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

 

 سخن پایانی

ورقه‌های پلاستیک آج دار فابریک و بدلیل روش‌های مختلف تولید دارای تفاوت‌های مهمی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت در ظاهر، وزن، قیمت و کاربرد آن ها اشاره کرد. ورق های آجدار پرسی از نظر وزن سبک‌تر بوده و مدل‌های فابریک مستحکم‌تر هستند.

منبع : https://sterlingroofinggroup.com/4-different-types-of-roofing-sheets-pros-and-cons/ گردآوری و انتشار : دیجی آهن