وارد شوید ثبت نام کنید
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۳۰

۶ کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت+ فرایند تولید ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

 

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟ با کمی دقت می‌توان متوجه شد که اکثر وسایل مورد استفاده ما در هر شرایطی، دارای مقداری فلز هستند. به‌ عبارت‌ دیگر می‌توان گفت که فلزات در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته و حتماً به نوعی باید از خواص بی‌نظیر آن‌ها استفاده گردد.

در میان تمامی این محصولات ورق گالوانیزه که یکی از پرکاربردترین فلزات به حساب می‌آید، انقلاب را در صنایع مختلف به وجود آورد ما در این مطلب قصد داریم به ‌طور کامل در مورد کاربرد ورق گالوانیزه توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

 

مشخصات فنی و کاربرد ورق گالوانیزه

برای درک بهتر کاربرد ورق گالوانیزه بهتر است که در ابتدا در خصوص مشخصات فنی این محصول توضیحاتی را بیان کنیم. به‌ طور معمول پوشش ورق‌های گالوانیزه روی است. به‌ همین خاطر نیز خصوصیات شیمیایی و فیزیکی این فلز می‌تواند روی خواص گالوانیزه مؤثر باشد.

کیفیت آلیاژی که در آن جهت گالوانیزه کردن آهن بکار می‌رود، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند روی قیمت این محصول مؤثر واقع شود. درهرحال  فلز آهن و روی جزو فلزات بسیار محبوب و کاربردی هستند که بدلیل خاصیت کشسانی،استحکام بالا و همچنین ترکیب پذیری شیمیایی بسیار عالی که دارند، برای کاربردهای گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به ‌طور معمول عرضه ورق گالوانیزه ان از ۱ الی ۱٫۲۵ متر است.همچنین طراحی‌های زیادی را می‌توان روی این ورقه‌ها پیاده سازی کرد که یکی از که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت ورقه در عرشه‌های فولادی اشاره کرد.

 

خاصیت این محصولات

در حقیقت شکل‌پذیری بالای این ورقه‌های فلزی سبب شده تا کاربرد آن‌ها نسبت‌ به سایر فلزات گسترش پیدا کند.

از سوی دیگر نیز نوع کاربرد ورق گالوانیزه و خاصیتی که دارد، می‌تواند در نمونه‌های گوناگون متفاوت باشد.

به‌ طور مثال در صورتی ‌که برای یک پروژه که انعطاف ‌پذیری فاکتور مهمی باشد، سعی می‌شود تا از موادی که باعث افزایش انعطاف می‌گردد بیشتر استفاده شود. این در حالی است که برای پروژه‌هایی که استحکام فاکتور مهمی است، آلیاژهای بکار می‌روند که باعث افزایش مقاومت و استحکام ورق‌های گالوانیزه شوند.

 

در اینجا قیمت ورق گالوانیزه ۲ شهریار تبریز را مشاهده کنید.

 

 کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه به‌ صورت فناوری فراوانی در صنایع استفاده می‌گردد و تعداد بی‌شماری دارند. در صنایع تولید لوازم خانگی، صنعت برق، صنعت خودروسازی، تجهیزات ترافیکی و یا صنایع ساخت‌وساز؛ در تمامی این موارد به نوعی از این ورق‌های فلزی پرکاربرد استفاده می‌گردد. مهم‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه شامل موارد زیر می‌شود:

 

 استفاده در صنایع لوازم خانگی

در تولید بسیاری از لوازم خانگی نظیر لباس‌شویی، ظرف‌شویی، کولر، یخچال و… از این ورقه‌ها استفاده می‌گردد. دلیل اصلی آن نیز این است که بتوان این وسایل را در مقابل رطوبت و دیگر عوامل خارجی محافظت کرد.

 

 استفاده در صنایع برق

در صنایع برق و الکترونیک نیز ورق گالوانیزه دارای جایگاه ویژه‌ای است و برای استفاده در قطعات پوششی، سیم‌کشی‌ها و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی از ورق گالوانیزه به‌ جهت تولید درب قطعات مختلف استفاده می‌گردد.

 

 

 

کاربرد ورق گالوانیزه

 صنایع ساخت‌ و ساز

در ساختمان‌سازی برای ساختن ساندویچ پانل از این ورق‌ها استفاده می‌نمایند.

 

 برای ساخت تجهیزات ترافیکی

امروزه اکثر گاردریل‌ها با استفاده از ورق های گالوانیزه به ساخت می‌رسند.

 

 برای سیلوها

سیلوها که یکی از مهم‌ترین انبارها جهت ذخیره سازی مواد غذایی انسان و حیوان می‌باشند که  در دو نمونه بتنی و فلزی وجود دارند. برای ساخت نمونه‌های فلزی این ورق‌ها می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

 

کاربرد ورق گالوانیزه در سیلو

درصورتی‌که در سیلوها از ورق گالوانیزه استفاده گردد، می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد:

  • کاهش هزینه‌ها به‌صورت چشمگیر
  • افزایش طول عمر سیلو
  • تعمیر راحت قسمت‌های تخریب شده
  • قابلیت ایجاد دوران جهت کنترل دما
  • افزودن سیستم‌های تهویه
  • نظافت سیلوها و جداسازی کندوها به شکل راحت‌تر

 

فرآیند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه

پس‌ از بررسی و کاربرد ورق گالوانیزه، نوبت به بررسی فرآیند تولید این محصول می‌رسد. در وهله اول باید بگوییم که تولید این ورقه‌ها ممکن است با استفاده از روش‌های مختلفی انجام گیرد. اما به‌ طورکلی مراحل لازم جهت ساخت آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آماده‌ سازی
  • چربی شویی
  • شستشو
  • زنگ زدایی
  • شستشوی مجدد
  • هم دما کردن
  • آماده‌سازی ورق جهت عرضه به بازار

 

سخن آخر

امروزه تولید ورق‌های گالوانیزه باعث شده تا در اکثر صنایع تحول بزرگی ایجاد شود. چراکه این محصولات با داشتن خواص کشسانی و انعطاف‌پذیری و همچنین شکل‌پذیری می‌توانند در ساخت محصولات بسیار زیاد مورد استفاده قرار بگیرند.

هدف اصلی از استفاده این ورق‌ها مقاومت قطعات دربرابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. همراه دیجی آهن باشید تا از به روزترین قیمت های تیر آهن، نبشی، میلگرد و … اطلاع داشته باشید.

 

منبع : www.gsa.gov

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن