وارد شوید ثبت نام کنید
یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۳۸

ورق سیاه چیست | آخرین قیمت های انواع ورق

 

ورق سیاه چیست؟

 

 

ورق سیاه چیست ؟ ورقه‌های فلزی در صنایع دارای جایگاه ویژه‌ای هستند. این محصولات می‌توانند در نمونه‌های مختلفی تولید شده و بر اساس نیاز تولیدکنندگان به بازار عرضه شوند. ازجمله پرکاربردترین نمونه‌ها می‌توان به ورق سیاه چیست؟ اشاره کرد. که به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد، جهت تولید محصولات مختلف می‌توان استفاده های متنوعی را از آن داشت . در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این محصول و ویژگی‌های آن، توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم.

امروز قیمت ورق سیاه در بازار چند است؟ برای مشاهده قیمت لحظه ایی و خرید آنلاین کلیک کنید.

 

 

ورق سیاه چیست ؟  

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای را از ورق سیاه چیست داشته باشیم، بایتی این‌گونه بگوییم که یکی از انواع ورق فولادی بود که با استفاده از متد نورد گرم به ساخت می‌رسد. این در حالی است که ورق های روغنی و توسط فرایند نورد سرد  ساخته می‌شوند. ورق سیاه در شرایط نورد گرم در دمای بیش‌از ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد و در فرایند فشرده‌سازی قرار خواهد گرفت.

در چنین حالتی عملیات شکل‌پذیری آن نیز بهینه خواهد شد. سطح بالای این فلز همانند ورقه‌های گالوانیزه و روغنی براق نیست و ممکن است که ناهمواری‌ها و برآمدگی هایی روی آن وجود داشته باشد. به‌ همین خاطر نیز در بازار با عنوان ورق سیاه معروف است.

 انواع این ورق در شرایط خاصی به تولید رسیده و  ممکن است تنوع در آن‌ها وجود داشته باشد. همچنین این ورق ها از نظر اندازه و ضخامت نیز متنوع هستند. حال که متوجه شدید که این ورق فلزی چیست و چگونه به تولید می‌رسد، باید بگوییم که قیمت آن نیز در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه و سرد و پایین‌تر می‌باشد. چرا که جهت ساخت آن به انرژی و هزینه کمتری نیاز است.

البته این بدان معنا نیست که قیمت پایین و ورق دلیل بر  بی‌کیفیت بودن آن است. اکثر نمونه‌های این محصول دارای کیفیت مطلوبی هستند و به شکل گسترده‌ای در صنایع بکار می‌روند.

 

 معرفی انواع ورق سیاه

 ورق سیاه می‌تواند از نظر تولید و کاربردی که دارد، در گروه‌ های مختلفی قرار بگیرد. از جمله انواع آن از نظر ظاهر، ضخامت، آلیاژ به ‌کاررفته و همچنین مواد اولیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت روز ورق سیاه ۵ فولاد مبارکه – ۱۵۰۰ رول

ورق سیاه رول

همان ‌طور که از نام آن مشخص است، به‌صورت رولی به بازار عرضه می‌شود. شکل رول به شکل ورقه‌های ۱ تکه و قابل برش در اندازه مدنظر مشتری خواهد بود. به ‌همین دلیل نیز برای کاربردهای غیراستاندارد گزینه مناسبی است. معمولاً ضخامت ورق رول یا کلاف از ۱٫۵ تا ۱۵ میلی‌متر می‌باشد و عرض آن نیز ممکن است از ۱٫۲۵ تا ۲ متر ادامه پیدا کند.

 ورق فابریک

 ازجمله دیگر انواع این ورق می‌توان به مدل فابریک اشاره کرد که براساس نیاز مشتری به شکل سفارشی به ساخت می‌رسد.

مدل معمولی

 این نوع ورق را  می‌توان در دو گرید خریداری کرد. تفاوت آن‌ها در میزان کربن به ‌کاررفته است. میزان کربن در سختی ورق سیاه به ‌طور مستقیم مؤثر خواهد بود.

 

می‌توان گفت که انواع ورق سیاه در دو  مدل معمولی و صنعتی هستند که نحوه‌ ساخت هر یک از آن‌ها به واسطه تکنولوژی‌های گوناگون، به شکا متفاوتی صورت می‌گیرد. به‌ طور مثال ورق سیاه معمولی با استاندارد HT37 به تولید رسیده و بیشتر به‌ منظور ساخت سوله‌ها و پروژه‌های ساخت ‌و ساز استفاده می‌شود. از طرف دیگر نیز کاربرد ورق سیاه صنعتی در صنایعی نظیر سد سازی و پتروشیمی به ‌وفور مشاهده می‌شود. به دلیل این ‌که این نوع ورق دارای کربن کمی است، به فولاد نرم نیز معروف می‌باشد.

این مقطع فولادی انعطاف و فرم پذیری بالایی که دارد. استاندارد ST50  برای ورق سیاهی صنعتی است.  ورق سیاه نسبت‌به انواع ورق های روغنی دارای ضخامت کمتری بوده و به ‌منظور ساخت آن‌، دمای تختال روی ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود. با وجود این‌ که این ورق سیاه  صنعتی از نظر نوع کربن با نمونه معمولی به یکی است، اما بدلیل وجود عناصر آلیاژی کروم دارای استحکام بیشتری خواهد بود و این مسئله باعث شده تا میزان انعطاف‌پذیری آن کاهش پیدا کند.

 

 ورق سیاه برشی چیست

 ورق سیاه برشی مقاومت کمی دارد اما دامنه کاربرد آن بسیار گسترده است. این ورق های روغنی با کمک دستگاه گیوتین، پلاسما و هوابرش تولید می‌شوند.

ورق سیاه که با این روش به تولید می رسد را ورق برشی می‌گویند. به دلیل این ‌که در این روش ورق‌ها را در اندازه‌های دلخواه برش می‌دهند،  باعث شده تا کاربرد ورق سیاه برشی بسیار گسترده شود. از این نوع محصول در تولید تیرآهن، تیرچه، سازه‌های پل و میلگرد استفاده می‌گردد.

 بررسی مراحل تولید ورق سیاه

 برای تولید ورق سیاه از تختال های فولادی برای متریال اولیه استفاده می‌گردد. تختال ها به کوره‌ها برای دریافت دمای بیشار منتقل می‌شوند. در چنین مرحله‌ای یک  پوسته اکسیدی روی ورقه‌ها تشکیل می‌شود. به‌همین خاطر قبل‌ از ادامه‌ی فرایند سطح ورقه را  کاملاً پاک می کنند و سپس تختال ها را از بین غلطک عبور خواهند داد تا ضخامت صفحه آهنی پایین بیاید.

به این مرحله نورد تخت یا خشن می‌گویند که نقش مهمی در کاهش مدت زمان فرآیند ایفا می‌کند. پس‌از نورد خشن، ورقه‌ها به مرحله نور نهایی منتقل می‌شود تا به دمای بسیار بالا برسند و تمامی ناهمواری‌ها و نواقص روی آن‌ها از بین برود.

خط نور نهایی ۵ تا ۷ قفسه را دارا می‌باشد و ضخامت ورق‌ها را تا حداکثر ۳  میلی‌متر کاهش می‌دهد. پس ‌از آن دمای ورقه‌ها را اعطا ۵۸۰ درجه سانتی‌گراد پایین می‌آورند و آن‌ها را برای مرحله کلاف پیچی آماده خواهند کرد.

درآخر نیز ورقه‌های خنک شده همانند یک کلاف به‌ دور یکدیگر پیچیده می‌شود و به  کارخانه‌ها انتقال پیدا می‌کنند. شایان ذکر است اگر قرار باشد این ورق‌ها برای ساخت ستون‌ها و تیرهای ساختمان استفاده شود، از آلیاژ تیتانیوم و اورانیوم در آن‌ها استفاده می‌گردد تا محصول نهایی بتوانند آمادگی لازم را جهت استفاده داشته باشد.

 

ورق سیاه نورد گرم

 

 در تولید ورق سیاه با استفاده از روش نورد گرم کوره بیش ‌ازحد گرم شده و قفسه‌های خشن، ظریف کار، واحدهای خنک ‌کننده و قطر طول و جنس غلتک از اهمیت بسزایی برخوردار است و در کیفیت نهایی محصول تأثیر بسزایی خواهد داشت. ابعاد قابل سفارش ورق سیاه ورق سیاه به دو شکل رولی و فابریک به بازار عرضه می ‌شوند. در حالت فابریک و طرح بر اساس نیاز مشتری ورقه‌ها را برش می‌دهند در حالت رولی نیز ابعاد ورق سیاه در دوهزار ۱۰۰۰ الی ۶۰۰۰ موجود است.

 

ابعاد ورق سیاه

  • متداول این ابعاد این محصول عبارت‌اند از:
  • ورق با ابعاد ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه در ابعاد ۲۵۰۰ در ۱۲۰۰
  • ورق سیاه با اندازه‌ ۱۰۰۰ در ۶۰۰۰ میلی‌ متر
  • با ابعاد ۱۵۰۰ در ۶۰۰۰ میلی‌ متر
  • اندازه ۲۰۰۰ و ۶۰۰ هزار میلی ‌متر
  • ورق سیاه در اندازه ۲۰۰۰ در ۱۲ هزار میلی ‌متر

 

 کاربرد ورق سیاه چیست ؟

 براساس استانداردها و شرایط خاص تولید ورق سیاه، این محصول می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. موارد موارد زیر مهم‌ترین کاربردهای این محصول هستند:

  • تولید قطعات و مصالح فلزی
  • برای صنایع ساخت ‌و ساز
  • استفاده در خودرو سازی
  • برای ساخت انواع آبگرمکن
  • به ‌منظور تولید تجهیزات کشاورزی
  • استفاده از ورق سیاه برای تولید چرخ و رنگ
  • استفاده برای ساخت تانکر
  • برای تولید مخازن کشتی
  • استفاده در صنعت فلز سنگین
  • برای ساخت سیلوها
  • ساختن ادوات جنگی نظیر تانک
  • استفاده در سد سازی
  • برای تولید سیلندر گاز

 

 

ورق سیاه چیست؟

 

 بررسی کاربرد ورق سیاه چیست ؟

 در ابتدای مطلب نیز گفتیم ورق سیاه چیست به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، به‌ صورت گسترده‌ای در صنایع استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین مصارف این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت ساخت پروفیل‌های بسته و یا باز
  • ساخت مصالح ساختمانی مختلف نظیر تیرآهن
  • به ‌منظور ساختن تجهیزات کشاورزی مختلف
  • برای چرخ‌های خودرو
  • استفاده در مخازن نفت
  • استفاده در صنعت فلز
  • جهت تولید تجهیزات ترافیکی
  • برای ساخت ادوات نظامی

 

 

بیشتر بخوانید : اطلاع از آخرین قیمت های نبشی موجود در بازار

 

 

ویژگی‌های ورق سیاه چیست ؟

اساسی‌ترین و خصوصیاتی که ورقه‌های فولادی را از یکدیگر متمایز می‌کند، شکل ظاهری و مشخصات آن‌ها می‌باشد. به‌همین خاطر آگاهی نسبت ‌به ویژگی‌های ورق سیاه چیست به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. یکی از مشخصات اصلی این محصول جنس آن است.

 جنس این ورق فلزی ترکیبی از آهن و فولاد از آهن است. از جمله ویژگی‌های اصلی آن‌ها می‌توان به استحکام بالا و ظاهری مات و همچنین مقاوم در برابر عوامل مختلف اشاره کرد. تولید انواع ورق سیاه با سرعت کافی انجام می‌گیرد و هزینه زیادی را احتیاج نخواهد داشت. بنابراین شرایط لازم جهت تولید آن در تناژ حالا فراهم است. در زمان تولید این ورقه‌ فلزی در فرآیند نورد گرم پس ‌از پایان عملیات، ورق‌ها را در هوای خنک قرار می‌دهند این مرحله برای افزایش فرم پذیری و مقاومت محصول خواهد بود.

 این ورق فلزی از نظر کیفیت با سایر ورق های گرم موجود در بازار برابر نخواهند بود. با این ‌حال نسبت قیمت پایینی دارد و انتخاب آن برای تولید محصولات مختلف از نظر اقتصادی بسیار به‌ صرفه است. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به سایت دیجی آهن مراجعه فرمایید.

 

منبع : www.fagerhult.com

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن