وارد شوید ثبت نام کنید
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۴۴

تحلیل قیمت تیرآهن ۲۴ یزد در یک سال گذشته

 

قیمت تیرآهن ۲۴ یزد مانند دیگر مقاطع فولادی در سال گذشته دستخوش تحولات فراوانی شده است. امروزه از محصولات یزد به عنوان تیرآهن های متفرقه یاد می کنند.

در مهرماه ۱۴۰۱ تیرآهن ۲۴ یزد مبلغ ۶٫۶۹۷٫۲۰۰ تومان را به خود اختصاص داده بود؛ که بعد از گذشت حدود یکسال، مبلغی بالغ بر ۸٫۳۷۶٫۱۰۰ تومان را با خود یدک می کشد و با رشد تقریبی ۲۵% همراه شد.

 

رویکرد مسئولان در نظام مدیریتی اقتصادی

در ایران اغلب دولت مردان خود را مبرا از تقصیر می دانند و اقتصاد بیمار کشور را عدم مدیریت نمی دانند چون معتقدند عواملی مانند نوسانات دلار، تحریم ها و مذاکرات هسته ای ۲۰ ساله را بر ما تحمیل کردند. با این اهرم فشار، فرار رو به جلو می نمایند و گره های کوری که در پیکره اقتصاد بیمار ایران زده اند به هیچ عنوان نه با دست و نه با دندان باز نمی شود و تنها راه نجات انتظاراتی است که شاید روزی اقتصاد مریض ایران درمان شود.

 

علت گرانی ۲۵ درصدی تیرآهن ۲۴ یزد

در این اثنا می توان عوامل زیادی را دخیل دانست؛ چون تمام مقاطع فولادی با رشد قیمتی شگفت انگیزی رو به رو می باشد که طبق سال های گذشته باز هم از ارز و دلار، سیات های عامدانه، بازار جهانی فولاد، هزینه های سر شکن تولیدکنندگان و هزینه های ۱۰ الی ۳۰۰ درصدی کلیه اقلام اساسی موجود در بازار که با رشد رو به رو شده اند گرانی را برای ملت ایران به سوغات آورده است.

 

دلار

قیمت دلار در مهر ماه ۱۴۰۱ حدود ۲۸٫۶۸۰ تومان بوده ولی امروز مهر ماه ۱۴۰۲ به مبلغ ۴۹٫۴۵۰ تومان رسیده است که با رشد تقریبی ۷۳ درصدی مواجه شده است و طبق گفته دولتمردان همین امر باعث می شود در همه جهات گرانی را شاهد باشیم و صد البته که هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست و مردم ایران باید تحمل این بی تدبیری را به دوش بکشند.

 

نتیجه گیری

با رویت وضعیت آشفته و پریشان آهن آلات به پیروی از آشفتگی بازار مسکن و عدم نقدینگی در بین مردم فعالان این عرصه اعتقاد دارند که قیمتی از نقدینگی در راه بازار ملتهب مسکن جا خوش کرده و قطعا روزهای آتی شوک های دیگری را شاهد خواهیم بود و دلخوش به حل معظلات اقتصادی خواهیم بود.

 

در نهایت

به طور کلی با ملاحظه قیمت ها و روند بازار متوجه می شویم همواره نرخ ارز و دلار، جو سیاسی نابسامان منطقه، عملکرد بورس کالا، امیدواری و نا امیدی به برجام، همه و همه در این مقطع از زمان در بازار آهن آلات موثر بوده است. همچنان فعالان و مصرف کنندگان در این بازار غیر قابل پیش بینی سر در گم می شوند.

 

تغییرات قیمت تیرآهن ۲۴ یزد در یک سال گذشته

 

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن