وارد شوید ثبت نام کنید
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۱۰

تشخیص سایز میلگرد : ۵ روش مختلف برای تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد

 

 

بدون شک تشخیص سایز میلگرد برای بنای ساختمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. معمولاً این کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود. میلگرد ها از مصالح پراستفاده بوده که در ساختمان ‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارند در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی در بازار آهن موجود هستند.

اندازه و نوع میل‌گرد روی هزینه‌های نهایی پروژه نیز تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین باید با شناخت سایز، مدل و جنس  و قیمت میلگرد، این محصولات بتوان بهترین انتخاب را داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درمورد تشخیص اندازه میلگرد اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

اهمیت اندازه میلگرد و تشخیص سایز میلگرد

میلگرد از از پروفیل‌های فولادی بود که کاربرد گسترده‌ای در ساخت ‌و ساز دارد. چراکه مقاومت کششی بتن را افزایش داده و سبب بالا و مقاوم سازی و به مستحکم کردن مختلف در برابر فشارهای بالا و شرایط نابسامان خواهد شد. به شکل کلی این محصول در ۲ مدل آجدار و ساده به تولید می‌رسد.

نوع آجدار معمولاً  به دلیل برآمدگی هایی که بر روی سطح خود دارد، دارای مقاومت بیشتری بوده و ازنظر ظاهری نیز تفاوت مشهودی با میلگردهای ساده داردو البته که هر دو مدل در اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی به تولید می‌رسند که هرکدام کاربرد مخصوص خود را دارند.

به ‌همین خاطر نیز تشخیص سایز میلگرد برای آغاز هر پروژه یکی از فاکتورهای مهم است. در واقع منظور از اندازه میلگرد قطر ابن محصولات می باشد. میلگرد هایی که در بازار موجود هستند به‌ طور معمول با قطر های ۱۰،۱۲،۱۶،۲۰،۲۵۳۲،  میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند.

البته تعیین اندازه میل‌گرد آجدار بدلیل وجود برآمدگی هایی که روی سطح آن وجود دارد، تا حدودی پیش پیچیده‌تر خواهد بود و همچنین میزان خطا نیز برای تشخیص اندازه این میلگرد آجدار و تا حدودی وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید :جدیدترین قیمت انواع ورق

 

روش‌های مختلف برای تشخیص سایز میلگرد

سایز میلگرد را با توجه به مشخصات ظاهری، قطر و وزن این محصول تشخیص داد. قیمت میلگرد نیز می‌تواند در سایز های گوناگون تفاوت‌هایی داشته باشد. به شکل تقریبی میل‌گردها با قطر های ۶ الی ۳۲ میلی‌متر و طول ۱۲ متر به تولید می‌رسند. با این ‌وجود برخی از پروژه‌ها و میلگردهای با اندازه کوچک‌تر نیاز دارند که آن را که باید به شکل سفارشی و یا کلافی خریداری کرد.

تعیین سایز میل‌گرد می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی صورت گیرد که عبارت‌اند از:

 

 استفاده از شابلون

با استفاده از شابلون میلگرد می‌توان به ‌آسانی سایز میلگرد را تشخیص داد. بیشتر مهندسین ناظر برای این کار شابلون های آماده‌ای دارند که می‌توانند به‌راحتی و در کمترین زمان اندازه محصول را تشخیص دهند. معمولاً این شابلون ها از جنس فیلم رادیولوژی و یا ورق کولر هستند.

 

 کنترل چشمی

یکی دیگر از راه‌ها برای تشخیص سایز میلگرد کنترل چشمی است. البته که این کار باید تنها توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. همچنین کنترل اندازه به‌ صورت چشمی خیلی برای میلگرد هایی که در کارخانه موجود هستند، مناسب نخواهد بود. چرا که معمولاً این محصولات با اختلاف اندازه بسیار کمی در کنار یکدیگر قرار گرفته و و قطعاً تشخیص به ‌صورت چشمی چندان آسان نیست.

 

 

تشخیص سایز میلگرد

 

 

بیشتر بخوانید : قیمت انواع تیرآهن در بازار

 وزن کردن یکی دیگر از روش های تشخیص سایز میلگرد

 

بهترین روش برای تعیین سایز میلگرد وزن کردن با ترازو است که نسبت ‌به مورد قبلی دقت بیشتری دارد. در این روش وزن میلگردهای ساده و آجدار با طول‌های متفاوت را با ترازو اندازه‌گیری می‌کنند.

 

 استفاده از گیج اندازه‌گیری

برای تشخیص سایز میلگرد، چنانچه شابلون اندازه‌گیری برای سایز میلگرد از جنس فولاد زنگ نزن ضد زنگ باشند، به آن گیج اندازه‌گیری می‌گویند. این وسیله نیز برای تشخیص سایز میلگرد های آجدار می‌توان بسیار مناسب خوب است. از مزایای این روش می‌توان به کارکرد بسیار آسان و افزایش دقت اشاره کرد.

 

 استفاده از انگشتان دست یکی دیگر از روش های تشخیص سایز میلگرد

 

معمولاً این روش برای مهندسین متخصص و باتجربه و کارآمد خواهد بود.آن‌ها با گذاشتن بند انگشت خود روی میلگرد می‌توانند به‌راحتی و در کمترین زمان سایش آن را تشخیص دهند.

در تعیین اندازه میل‌گرد توسط انگشت، به دلیل عدم استفاده از هیچ‌گونه ابزاری روش متداول و رایج است. اما لازم است بدانید که برای تشخیص میل‌گردهای ۱۸ یا ۲۰  استفاده از انگشت چندان مناسب نبوده و ممکن است خطاهایی و به وجود بیاید.

 

 سخن پایانی

میلگردها پروفیل‌های بسیار پرکاربرد بوده و در اندازه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. قطعاً برای استفاده از هر یک از این محصولات دانستن سایز دقیق آن‌ها جزو فاکتورهای مهم است.

ما در این مطلب از سایت دیجی آهن در چند روش مناسب را برای تشخیص اندازه میلگرد به شما ارائه دادیم. شما می‌توانید به ‌منظور کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع مقاطع فولادی به فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن