وارد شوید ثبت نام کنید
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۰۶

تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک و کاربردهای آنها

تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک

تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک در چیست؟ قیمت هاش چقدر است؟ همه ما به به‌خوبی می‌دانیم که یکی از موارد الزامی برای ساخت بناهای مختلف، استفاده از تیرآهن است. ازجمله کاربردی ترین تیرآهن ها می‌توان به مدل هاش اشاره کرد که در دو نوع سبک و سنگین موجود هستند. در پروژه‌های ساخت ‌و ساز براساس نیاز و شرایط پروژه می‌توان از تیرآهن هاش سبک و یا هاش سنگین استفاده کرد. اما این دو محصول چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در چه مواقعی باید از آن‌ها استفاده کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک بپرردازیم.

 

تیرآهن هاش چیست؟

برای درک بهتر تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک بهتر است که در ابتدا توزیع کلی را در مورد این مقطع  فولادی ارائه دهیم. در ابتدای قرن بیستم زمانی ‌که تیرآهن‌های فلزی جایگزین تیر آهن‌های چوبی شدند، یک شرکت کشتی‌ سازی انقلاب بزرگی را در صنعت ساخت‌ و سازایجاد کرد و  تیرآهن‌های بال پهن یا هاش را ساخته شدند. در حال ‌حاضر تیرآهن های هاش با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها به تولید می‌رسد و می‌توانند برای ساخت‌ و سازهای گوناگون بسیار کاربردی باشند. این تیرآهن‌ها درحقیقت پروفیلی هستند که با روش نورد تولید می‌شوند و در سایزهای ۱۰۰ تا حداکثر ۱ هزار میلی‌متر به طول ۱۲ متر ساخته می‌شوند.

تیر آهن‌های معمولی ان به شکل I هستند به ‌همین خاطر نیز به آن‌ها IP گفته می‌شود. این در حالی است که سطح مقطع تیر آهن ‌های هاش به شکل H بوده و در مقایسه با نمونه‌ های معمولی دارای بال ‌های پهن‌تر هستند. این محصولات معمولاً در ۲ نوع سبک و سنگین به بازار عرضه می‌شوند که با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند.

 

بررسی تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، تیرآهن های هاش یا بال پهن در و۲ مدل سنگین و سبک به تولید می‌رسند. این ۲ نوع محصول براساس خواسته مهندسان ناظر در ساخت ‌و ساز استفاده می‌شوند. برای این که تفاوت میان تیر آهن هاش سبک و سنگین چیست و باید در درچه زمانی از آن‌ها استفاده کنید، باید به شکل مجزا در خصوص کاربرد آن ها توضیخاتی را بیان کنیم.

 تیرآهن هاش سنگین

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی و تیرآهن‌های بال پهن سنگین بوده که با نام IPB نیز معروف هستند. تیر آهن‌های هاش یکی از مقاطع فولادی هستند که در اکثر اوقات برای ساخت ستون‌ها و در مواردی که به  مقاومت بالا نیاز است، استفاده می‌شوند. از جمله کاربردهای اصلی تیرآهن هاش سنگین می‌توان به ساخت خرپا نیز اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت بین تیرآهن هاش سنگین و سبک به شرح زیر است:

تیرآهن هاش سنگین دارای بال‌های پهن‌تر و با ضخامت بالا است هم چنین دارای تنش کمتری بوده و در دلیل سطح بزرگ‌تر و به‌عنوان ستون می‌تواند انتخاب مناسبی باشد در صنایع در کارهایی همانند سدسازی و یا پل‌سازی باشد. اما مدل‌های سبک  برای این کار چندان کاربردی نخواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید : قیمت آهن کیلویی به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

 

 تیرآهن هاش سبک

تیر آهن های  سبک اعتبارنامه IPE شناخته می‌شوند و این محصولات نیز نظیر مدل‌های سنگین، بسیار مستحکم و مقاوم هستند اما ضخامت آن‌ها نسبت ‌به تیرآهن سنگین و کم‌تر است. در واقع ضخامت مهم‌ترین تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک به حساب می‌آید. و می اوناد به‌ صورت مستقیم روی وزن نهایی آن‌ها نیز تأثیر بگذارد. تیرآهن های هاش سبک و سنگین علاوه‌بر تفاوت در ضخامت، در وزن با یکدیگر تفاوت دارند.

 

 کاربرد تیرآهن‌ هاش سبک و سنگین

از تیرآهن بال پهن سبک و سنگین در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این نوع تیر آهن‌ها برای ساخت خرپا و  ستون‌ها است. تیرآهن بال پهن به دلیل استحکام بالایی که دارد، گزینه بسیار ایده‌آلی برای ساخت تیر و ستون و خرپا محسوب می شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این محصولات این است که نیروی عمودی وارد بر خود را به‌ خوبی کنترل خواهند کرد.

تیرآهن هاش سنگین و سبک در موارد زیر استفاده می شوند:

  • برای پل‌ سازی
  • ساخت اسکله
  • استفاده در پالایشگاه‌ها کشتی سازی
  • کشتی ‌سازی
  • سد سازی
  • پل ‌سازی
  • و….

می‌توان گفت که سرعت نصب این مقاطع بسیار بالاست. همچنین فضای بسیار کمی را اشغال خواهند کرد. بنابراین می‌تواند به افزایش زمان پایان پروژه نیز کمک بسزایی کند.

 

 معایب تیرآهن هاش

تیرآهن های هاش سنگین و سبک علاوه‌بر مزایای بسیاری که دارند دارای معایبی نیز هستند که عبارت‌اند از:

  • کاهش مقاومت فولاد در حرارت
  • مخارج مربوط به حفاظت در برابر خوردگی
  • هزینه‌ای بالا برای انجام آزمایش جوش

نتیجه گیری

ما در این مطلب از سایت دیجی آهن به بررسی تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک پرداختیم. مهم ترین تفاوت این دو محصول درکاربرد، ضخامت و وزن است.

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن