وارد شوید ثبت نام کنید
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۱

تحلیل تیرآهن هاش سبک ۱۴ ذوب آهن اصفهان

طبق بررسی های به عمل آمده، قیمت تیرآهن هاش سبک ۱۴ ذوب آهن اصفهان، در بهمن  ماه سال ۱۴۰۰ کیلویی ۲۱٫۳۸۵  تومان بوده است و با افزایش کیلویی ۳٫۸۴۵ تومان در آذر ماه سال ۱۴۰۱ به کیلویی ۲۵٫۲۳۰ تومان رسیده است و این سیر صعودی حدود ۱۸% درصد افزایش قیمت طی ۱۲ ماه گذشته را در نمودار نشان می دهد.

 

تاثیر قیمت دلار

از دلایل مهم و شاخص اصلی افزایش قیمت محصولاتی چون تیر آهن هاش ۱۴ سبک ۱۲متری ۲۹۶ کیلویی، افزایش بدون حساب و کتاب  قیمت دلار و ارز  بوده بطوریکه دلار در دی ماه ۱۴۰۰ از ۲۷٫۰۰۰ تومان به ۴۰٫۰۰۰ تومان در دی ماه ۱۴۰۱ تغییر کرد و طی یکسال گذشته حدود ۱۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت دلار را همراه داشتیم، که باید تورم و مواد اولیه را هم دخیل دانست.

 

تاثیر شرایط سیاسی

از دیگر شاخص افزایش قیمت هاش ۱۴سبک  و محصولات فولادی، عدم سرمایه گذاری در حوزه فولاد، شرایط سیاسی کشور، اتفاقات فولاد مبارکه اصفهان، بر هم خوردن ثبات اقتصادی در جهان و حتی شرایط سیاسی در داخل کشور باعث این نابسامانی در جهش ناگهانی قیمت ها شد. که بی نظمی و عدم کنترل بر روی کالاهای داخلی و خارجی در تمامی محصولات موجود در کشور اثرات مخرب و جبران ناپذیری را در بازار بوجود آورده است .

در همین اثنا دیجی آهن و بیشتر فروشندگان محصولات فولادی با بستن فروش ها، منتظر آرام شدن نوسانات و حباب در بازار شدند. در اینصورت باید افزایش قیمت ها را همچنان در روزها و ماه های آتی شاهد باشیم.

 

حذف فروش مستقیم کارخانجات

توضیح اینکه، در روند تولید تمامی محصولات فولادی، ذوب آهن اصفهان با حذف فروش مستقیم و همچنین فروش بصورت برات و اعتبار اسنادی، موجبات افزایش اجباری محصولات فولادی را فراهم، و کلا سیستم بانکی را از چرخه فروش خارج نمود، که ذوب آهن اصفهان هم دقیقا با همین ساختار، فروش نقدی را جایگزین فروش اعتباری کرد و متاسفانه با افزایش قیمت و نوسانات بیشتری روبه رو شدیم و اوضاع صنعت فولادی کشور در هاله ای از ابهام در روزهای آینده قرار گرفت. 

 

نتیجه گیری

با این تفاسیر در صورت ادامه این جریانات اقتصادی، نرخ آهن آلات را باید دقیقه ای محاسبه کرد و با علم براین که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد و اتفاقات بورس کالا و همچنین تحویل گرفتن از درب کارخانه مجددا با افزایش قیمت تیرآهن هاش ۱۴ سبک ۱۲ متری ۲۹۶ کیلویی مواجه خواهیم شد.

 

 

نمودار تغییرات قیمت هاش سبک ۱۴ ذوب آهن اصفهان ۱۲ متری – ۲۹۶ کیلویی

تیر آهن هاش بال پهن سبک HEA – سایز ۱۴  ذوب آهن زیر مجموعه ای از تیرآهن هاست که دارای بال های کشیده شده تری نسبت به تیرآهن های IPE است. همچنین این تیر آهن HEA دارای ضخامت و وزن کمتری است که به تیرآهن بال پهن سبک معروف است. جنس این تیرآهن بال پهن سبک از فولادهای ساختمانی است و در ساخت سازه ها و ساختمان های بلند ‌مرتبه، ستون ها و پل ها استفاده می‌شود. از کاربردهای تیر فولادی H، می‌توان به استفاده از آن در پل‌سازی و سدسازی اشاره کرد. در ساختمان‌سازی نیز بیشتر برای ساخت ستون‌ها استفاده می‌شود.

در تصویر زیر می توانید، نمودار قیمت هاش سبک ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴ را در سایت دیجی آهن مشاهده نمایید.

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن