وارد شوید ثبت نام کنید
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۰

تیرآهن ذوبی و تفاوت آن با سایر تیرآهن ها ✔️-دیجی آهن

 

تیرآهن ذوبی تهران چیست؟ قطعا همه شما عزیزان حداقل یکبار نام تیرآهن به گوشتان خورده است و با آن آشنا هستید. تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین پروفیل در صنعت ساختمان سازی شناخته می شود. اما تیرآهن ذوبی  تهران به چه نوع از تیر آهن گفته می شود؟ به تیرآهن های تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان اصطلاحا  تیرآهن ذوبی گفته می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به دلایل کیفیت بالای این محصول و معروف بودن آن  در بازار ایران بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

ویژگی های شاخص تیرآهن ذوب آهن

شرکت ذوب آهن یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد در ایران است. این شرکت در تهیه محصولات خود تمامی استاندارد ها را رعایت می کند و محصولاتی با کیفیت بسیار بالا به بازار ارائه می دهد . تیر آهن تولید شده دراین شرکت نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. تیرآهن ذوبی تهران نزدیک ترین استاندارد ها را به جدول اشتال دارد و به عنوان مرجع برای تخمین کیفیت سایر تیرآهن ها  استفاده می شود. تیرآهن ذوبی تهران در انواع مختلفی دارد از جمله: بال نیم پهن موازی (IPE)، بال‌ پهن موازی (IPB) و بال باریک شیب‌دار (IPN) .در ادامه به بررسی بیشتر انواع این پروفیل می پردازیم.

 

استانداردهای تیرآهن ذوبی

یکی از تفاوت های بین تیرآهن ها شکل سطح مقطع آنها است. تیرآهن از دو بال افقی و یک جان عمودی تشکیل شده است. جان تیرآهن در برابر تنش برشی و بال ها در برابر مکان خمشی مقاوم هستند. سطح مقطع برخی تیرآهن ها I شکل و برخی دیگر H شکل هستند.

استاندارد IPE : تیرآهن IPE (I Profile Eroeenne) یا نیم پهن بر اساس استاندارد اروپا ساخته می شود. شکل سطح مقطع این پروفیل شبیه به حرف I انگلیسی است. تیرآهن ذوبی تهران یکی از معروف ترین انواع آن است که در دسته معمولی تیر آهن ها طبقه بندی می شود. در این مدل بال تیرآهن ضخامت ثابتی دارد. استاندارد ارتفاع این محصول ۸۰  تا ۶۰۰ میلی‌متر است، اما در ایران، سایزهای متداول و پرکاربرد آن‌ ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر می باشد. از مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده به صورت ستون یا خرپا
  • قابل استفاده برای ساخت پل لانه زنبوری
  • به عنوان تیر در پوشش سقف

 

استاندارد INP : مانند مدل قبلی شکل ظاهری این نوع تیرآهن شبیه به حرف I انگلیسی است. بال های تیرآهن INP بر خلاف مدل قبلی شیب دار است به صورتی که ضخامت بال در ابتدا نازک است و هرچه به مرکز نزدیک می شود ضخیم تر می شود. مهم ترین کاربرد این نوع تیر آهن استفاده در صنعت کشتی سازی است. تیرآهن INP از سایز ۸۰ تا ۵۵۰ میلی متر قابل تولید است، اما به دلیل کاربرد بیشتر در ابعاد محدود تولید می شود. تیرآهن های INP تولید شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان دارای ابعاد ۱۲ و ۱۴  هستند. سایر ابعاد این نوع تیرآهن وارداتی است و اغلب از کشور ترکیه وارد می شود.

 

استاندارد IPB : بر خلاف دو مدل قبلی شکل ظاهری این پروفیل  Hشکل است که به دلیل شکل ظاهری آن در بازار به تیرآهن هاش نیز معروف می باشد. تیرآهن هاش بال پهن است و اولین بار در شرکت بثهلم تولید شده است. این محصول به دلیل تحولی که در صنعت فولاد ایجاد کرد به عنوان یک اختراع بسیار مهم این شرکت محسوب می گردد. ارتفاع این پروفیل از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر ابعاد آن دوبرابر تیرآهن های قبلی است. ضخامت جان و بال این نوع تیرآهن برابر می باشد. این تیرآهن در صنایع مختلف کاربرد دارد و نقش مهمی را در خنثی کردن حرکت های ساختمان ناشی از رانش زمین  بر عهده آن می باشد.

 

استاندارد CPE : تیر آهن CPE یا تیرآهن لانه زنبوری حفره هایی شش ضلعی در جان خود دارد. حفره های ذوزنقه ای شکل در این پروفیل به بالا بردن توان تنش خمشی سازه کمک می کنند. طول تیرآهن لانه زنبوری ۱۲ تا ۱۸ متر و ارتفاع آن­  ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر است. حد تحمل لنگر خمشی در این تیرآهن­ بالاتر از سایر تیرآهن ها است . از این محصول در ستون ها، کف دیواره ها، تیغه های داخلی، اتصالات بادبند و … استفاده می شود.

 

ابعاد متداول تیرآهن ذوبی

در شرکت ذوب اهن اصفهان تیرآهن ها در سایز های مختلفی تولید می شوند. هر تیرآهن با یک شماره همراه است. به عنوان مثال در تیرآهن ۱۶، شماره تیرآهن ذوبی تهران بر اساس ارتفاع یا طول جان آن مشخص می شود. در جدول زیر ابعاد تیرآهن ها را به همراه وزن آن ها مشاهده می کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله با تیرآهن ذوبی تهران و انواع آن آشنا شدیم. این محصول به دلیل استاندارد هایی که شرکت ذوب آهن صفهان در تولید آن رعایت می کند و کیفیت بالا در بازار به این نام معروف است. سایر تیر آهن های موجود در بازار به عنوان تیرآهن متفرقه شناخته میشود.تیرآهن ذوبی به دلیل رعایت استاندرد ها به عنوان مرجعی برای سنجش کیفیت سایر تیرآهن ها شناخته می شود. در دیجی آهن تیرآهن ذوبی تهران در همه ابعاد و سایز ها با قیمت روز موجود است. برای اطلاع از قیمت و خرید کافی است وارد صفحه تیرآهن ذوبی تهران مورد نظر شده و روی دکمه استعلام قیمت کلیک کنید.

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن