وارد شوید ثبت نام کنید
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۱۲

روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

همان ‌طور که همه ما می‌دانیم، یکی از خواص آهن زنگ ‌زدن است. به‌ عبارت ‌دیگر زمانی ‌که قطعات آهنی در معرض رطوبت و هوا قرار می‌گیرد، باعث شده تا سطح آن دچار اکسید آهن شده و به ‌طورکلی ظاهر اولیه خود را از دست بدهند. معمولاً زمانی‌ که آهن دچار زنگ ‌زدگی می‌شود، به رنگ قهوه‌ای و یا نارنجی در می‌آید.این‌موضوع بسیار ناخوشایند است. لازم است بدانید که هنگام این اتفاق رخ می‌دهد که یک قطعه فلزی در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد. در نتیجه یک واکنش شیمیایی بوجود آمده و باعث این تغییر در ظاهر آن می شود.  تمامی این موارد باعث شده تا افراد به ‌دنبال روش‌های جلوگیری از زنگ ‌زدگی آهن باشند. در ادامه این مطلب از دیجی آهن با ما همراه باشید، تا بهترین راهکارها را برای این مشکل به شما عزیزان ارائه دهیم.

امروزه محصولات فولادی و آهنی در اکثر صنایع به شکل وسیعی استفاده می‌شوند. در چنین شرایطی استفاده از روش درست برای جلوگیری از زنگ ‌زدگی برای تمامی صنایع یک اولویت است. هر نوع فلزی دارای خاصیت الکترو شیمیایی متفاوتی می‌باشد و این خاصیت می‌تواند نوع خوردگی را در بخش مختلف فرکانس مشخص نماید. زنگ ‌زدگی می‌تواند روی آلیاژهای مختلف نظیر فولاد تا حد بسیار زیادی مؤثر واقع شود. به ‌طور مثال ابزارهای آهنی که استفاده می‌شوند، به ‌شدت مستعد اکسید آهن هستند و این ‌موضوع در مواقع رخ می‌دهد که آن‌ها در رطوبت قرار بگیرند.

بهترین روش‌های جلوگیری از زنگ‌ زدگی آهن

در وهله اول باید بگوییم که تنها قطعات فلزی که در آن‌ ها از آهن استفاده‌ شده است، مستعد زنگ ‌زدگی هستند. تمامی فلزات آهنی و معمولاً متشکل از آهن هستند. به‌ همین خاطر نیز استفاده از روش‌های جلوگیری از زنگ ‌زدگی آهن بسیار مهم است. لازم است بدانید که فلزات غیرآهنی نیز دارای قابلیت خوردگی هستند و شما می‌توانید برای جلوگیری از اکسید آهن این محصولات، به ‌خوبی آن‌ها را تمیز کرده و دور از رطوبت نگه دارید.  اکسیژنی که در آب و آهن وجود دارد با یکد یگر ترکیب ‌شده و باعث زنگ زدن سطوح قطعات فلزی و آهنی می‌شود. برای جلوگیری از تجمع اکسید آهن روی یک سطح و همچنین تغییرات شیمیایی روش‌های متعددی وجود دارد. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 از بین بردن خراش‌ها

خراش ‌های موجود قطعات فلزی و یکی از عامل‌های اصلی برای ایجاد اکسید آهن هستند. زمانی‌ که آب در تمام قطعات با آب تماس پیدا می‌کند، این خراش‌ها باعث شده تا زنگ ‌زدگی رخ بدهد. بنابراین می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف این خط و خش ها را از روی سطوح آهنی از بین  برد. در واقع هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنید، می‌توانید از زنگ‌زدگی آهن تا حد بسیار زیاد جلوگیری نمایید. برای مشاهده اخرین قیمت تیر آهن کلیک کنید

 استفاده از پوشش‌های محافظ

قطعات فلزی نظیر ساعت  در محلول‌های آبی مختلف قرار می‌گیرند تا ازین طریق بتوان یک پوشش محافظ روی آن‌ها ایجاد کرده و زنگ‌ زدگی جلوگیری کرد. بنابراین می‌توان گفت که یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از زنگ ‌زدگی آهن استفاده از پوشش‌های محافظ است.

فولاد ضد زنگ

از جمله راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اکسید آهن می ‌توان به استفاده از فولادهای ضد زنگ اشاره کرد. با این ‌وجود فولاد ضد زنگ بعلت این ‌که دارای درصد بالای کروم واکنش پذیر است، می‌تواند تا حد بسیار زیادی از زنگ ‌زدگی آهن جلوگیری کند.

در اینجا بخوانید: معرفی انواع تیر آهن موجود در بازار ایران

گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن و جزو رایج‌ترین روش‌هایی است که برای جلوگیری از این اتفاق به کار می‌رود. استفاده از یک فرایند پوششی برای حفاظت از فولاد می‌تواند چندین سال قطعات را از زنگ ‌زدگی حفظ نماید. در این فرآیند یک قطعه فولاد با یک با استفاده از روی مایه پوشش دهی می‌شود. روی فولاد به روش‌های مختلفی که می‌تواند از قطعات فلزی و آهن جلوگیری کند.

 نگهداری مداوم  بهترین روش‌  جلوگیری از زنگ‌ زدگی آهن

به دلیل اینکه زنگ ‌زدگی به گونه‌ای است که در کمترین زمان ممکن روی کل سطح از سطوح فلزی پخش می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که پس‌از مشاهده‌ی کوچک‌ترین اکسید آهن آن را از بین برده و کاملاً پاک کنید. برای این کار می‌توانید از آب گرم و صابون استفاده کنید. همچنین می‌توان از یک ‌لایه رنگ جدید نیز جهت از بین بردن اکسید آهن استفاده نمود.

 خشک نگه‌ داشتن قطعات فلزی

تا حد امکان سعی کنید که قطعات فلزی آهنی را از رطوبت به ‌دور نگه‌ داشته و آن‌ها را خشک کنید. این ‌مورد نیز یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از زنگ ‌زدگی آهن است.

*پیشنهاد خریدی آسان و به صرفه از دیجی آهن
منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن