وارد شوید ثبت نام کنید
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۱۰

مفتول چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

مفتول چیست ؟

 

 

مفتول چیست ؟ مفتول سیم‌های منعطف فولادی هستند که به واسطه فرآیند نورد گرم با استفاده از شمش ‌هایی به تولید می‌رسند. شما می‌توانید این محصولات را در شکل‌های گوناگونی نظیر مربعی، گرد، نیم ‌دایره، شش‌ضلعی و یا به شکل کلاف خریداری کرده و در صنایع ساخت‌ و ساز از آن‌ها استفاده کنید.

 در توضیح مفتول چیست، می‌توان گفت که از سیم‌های مفتولی و به دلیل خاصیت انعطاف ‌پذیری بالایی که دارند،  در اکثر پروژه‌های ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهمی را ایفا ایفا می‌کنند.  این محصولات تا حد بسیار زیادی به تیرآهن (قیمت تیرآهن) گالوانیزه شباهت دارند اما برای ساخت آن‌ها از متریال مختلفی استفاده خواهد شد.

بیشتر سیم‌های مفتولی را فولاد تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر این‌ها ممکن است که ساخت مدل‌های مختلف آن با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال که مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

استفاده از سیم مفتول درواقع به دلیل انعطاف و همچنین مقاومت بالای این محصول می‌باشد. به‌ عبارتی می‌توان گفت که استفاده از سیم‌های مفتولی برای تولید برخی محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است. ر حال حاضر نیز خرید و فروش این محصول در صنایع مختلف به‌ وفور انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد کاربرد ویژه این محصول واینکه مفتول چیست اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

 

انواع مفتول

همان ‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، مفتول یک محصول نورد فولادی بوده که ممکن است به ‌صورت آلیاژی و یا غیر آلیاژی به تولید برسد. این محصول منعطف را می‌توان در شکل‌های شش‌ ضلعی، مربعی، گرد، نیم‌ دایره، مستطیل و همچنین به ‌صورت کلاف خریداری کرد.

شایان ‌ذکر است که درست برعکس دیگر محصولاتی که از فولاد ساخته می‌شوند،  این محصولات دارای تنوع زیادی بوده و به شکل وسیعی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

مفتول چیست ؟

 

می‌توان گفت که سیم‌های مفتولی طبق ترکیب شیمیایی کاربرد و محصولاتی که با استفاده از آن‌ها ساخته می‌شود، در گروه‌های متعددی قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای اصلی این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تولید مش‌های جوشی و میله‌های کشیده مفتول کاربرد ویژه‌ای دارد.
  • برای تولید محصولات کششی
  • استفاده در صنعت جوشکاری
  • استفاده در قالب‌های پرس سرد گرم و اکستروژن

مدل‌های مختلف مفتول و معمولاً کاربر منحصر به ‌فرد خود را دارند. به ‌طور مثال مفتول‌های کربنی که دارای میزان کربن بالایی هستند و سختی بالایی دارند و به ‌صورت عمده برای کشیدن بیلت به کار می‌روند. همچنین می‌توانند به شکل مستقیم به ‌عنوان یک مصالح ساختمانی و یا استفاده در قطعات مکانیکی مفید باشند. از مدل‌ های ضد زنگ نیز  برای ساخت محصولاتی نظیر سیم ضد زنگ، فنر ضد زنگ و طناب‌های فولادی استفاده می‌گردد.

 

بیشتر بخوانید : میلگرد بستر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد اصلی سیم ‌های مفتولی

مفتول ها به شکل گسترده‌ای در ساخت‌ وساز ها استفاده می‌شوند. این سیم ‌های فولاد کربنی به طور معمول جهت تقویت بتن و سازهایی که جوشکاری می‌شوند، به ‌وفور مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مناسبی دارند. از جمله کاربردهای اصلی این محصولات می‌توان به تولید سیم کشی، الکترود جوش، تولید قطعات مکانیکی، فنر، میخ و…اشاره کرد.

در توضیح مفتول چیست میتوان گفت انتخاب مناسبی برای ساخت ‌و ساز بوده و در حال‌ حاضر نیز به شکل گسترده‌ای در پروژه‌های ساختمانی، ساخت پل و همچنین صنعت پتروشیمی و حمل ‌و نقل به کار می‌روند. مفتول ها را می‌توان برای طیف بسیار زیادی از محصولات که به شکل‌گیری خاصی دارند، مورد استفاده قرار داد.

 همچنین استفاده از این نوع محصولات فولادی جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی و همچنین خوردگی محصولات مختلف بسیار عالی می‌باشد. به‌همین خاطر نیز در حال حاضر برای پوشش برخی قطعات و محصولاتی که به مقاومت بالا نیاز دارند،  از سیم‌های مفتولی به‌وفور استفاده می‌شود.  به ‌طور کلی کاربردهای اصلی این محصولات در موارد زیر قرار می‌گیرند:

  • مصرف‌های صنعتی
  • ساخت سیم‌های فنری
  • ساخت سیم و رشته‌ها
  • استفاده در جوشکاری‌های پیوسته
  • استفاده در ساخت مبلمان
  • مصالح کشاورزی

خرید مفتول

در رابطه با اینکه مفتول چیست و به چه شکل میشود آن را خرید در ادامه به شما توضیح خواهیم داد. در حال حاضر شرکت‌های متعددی به خرید و فروش آهن‌آلات و همچنین محصولات فولادی می‌پردازد و شما می‌توانید با کمی تحقیق، به ‌صورت حضوری و غیرحضوری جهت خرید مفتول، نبشی، ناودانی، قیمت ورق گالوانیزه  و… اقدام کنید.

مجموعه دیجی آهن دارای چندین سال سابقه در حوزه خرید و فروش آهن ‌آلات مختلف است و می‌تواند با کیفیت ‌ترین سیم‌های مفتولی را برای پروژه‌های مختلف به شما عزیزان ارائه دهد.  شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سایت ما باکیفیت ‌ترین محصولات فولادی و آهنی را خریداری کرده و نهایت استفاده را از این محصولات باکیفیت و کاربردی داشته باشید.

*پیشنهاد خریدی آسان و به صرفه از دیجی آهن
منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن