وارد شوید ثبت نام کنید
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۵۳

پروفیل ناودانی چیست ؟ | کاربرد ناودانی در ساختمان ها

پروفیل ناودانی چیست ؟

 

 

پروفیل ناودانی چیست ؟ پروفیل ناودانی درواقع یک مقطع به شکل U بوده که می‌تواند برای ساخت‌ و ساز و پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول براساس جنس و موادی که در تولید آن استفاده می شود، ممکن است روش ساخت و همچنین شکل ظاهری گوناگونی داشته باشد.

در حال حاضر استفاده از سازه‌های فلزی در پروژه‌های ساخت ‌و ساز و همچنین تولید محصولات مختلف روز به ‌روز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی استفاده از ناودانی ها به این صنایع کمک بسزایی کرده و می‌تواند مقاومت هر نوع سازه‌ای را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. به‌ همین خاطر نیز سازندگان محصولات فولادی به تولید این محصول به شکل گسترده‌ای می‌پردازند، تا بتوانند برای کاربردهای گوناگون یک مقطع فولادی بسیار باکیفیت را ارائه دهند.

در توضیح اینکه پروفیل ناودانی چیست باید بگوییم که در حال‌ حاضر کارخانه ‌های متعددی در کشور و خارج کشور در حوزه ساخت ناودانی مشغول هستند و این محصولات را در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه کرده‌اند .ازجمله کارخانه‌های داخل کشور می‌توان به به کارخانه فولاد البرز غرب و فولاد البرز ایرانیان اشاره کرد که تا به امروز توانسته ناودان‌های بسیار باکیفیتی را به تولید برساند.

ناودانی چیست ؟ ناودانی یکی از پروفیل‌های ساختمانی و پروفیل صنعتی است که مقاومت و استحکام بالایی داشته و می‌توان برای مقابله با حوادث مختلف در ساختمان از آن‌ها استفاده نمود. این پروفیل‌ها دارای سرعت نصب بسیار بالایی بوده و همچنین استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. می‌توان گفت که به دلیل عمر بالای این محصولات، از نظر اقتصادی نیز مقرون ‌به‌ صرفه هستند و می‌توانند برای مدت‌ زمان بسیار زیادی استحکام و مقاومت ساختمان‌ها را تامین کنند.

 

کاربرد ناودانی در ساختمان ها

در ابتدای مطلب نیز به ایین موضوع اشاره کردیم که پروفیل ناودانی چیست و اینکه عمده استفاده از پروفیل ناودانی برای پروژه‌های ساخت ‌و ساز است. این محصول که در مدل‌های مختلفی وجود دارد و جزو پرکاربردترین پروفیل‌هایی است که سازندگان محصولات فولادی و آن را تولید کرده و برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها و آن را عرضه می‌کنند. پروفیل محصولی است که در اندازه و ضخامت‌های مختلف تولید شده و در دسترس قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید : روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن آلات

 

 

براساس مشخصات فنی ناودان‌ها مانند ضخامت، پهنا، ارتفاع، مساحت، مقطع و… می‌توان از آن کاربردهای مختلفی را داشت و برای صنعت ساختمان از آن‌ها استفاده نمود. ناودانی در صنعت گوناگون کاربرد دارد اما اصلی‌ترین آن در ساختمان ‌سازی می‌باشد. در ساخت ‌و ساز هم بیشترین استفاده از این محصول جهت ایجاد چارچوب و قاب‌ها ساختمانی بوده که می‌تواند سبب تولید ساخت این موارد با مقاومت بالایی شود. اما اگر بخواهیم بطور کلی در خصوص کاربرد پروفیل ناودانی برای صنعت ساختمان و توضیح دهیم، کاربردهای این محصول عبارت‌اند از:

 

 پروفیل ناودانی چیست و کاربرد آن در ساخت دیوار چگونه است؟

به‌طور معمول در ساخت دیوارهایی در جاهایی همانند گاراژ، انبار، کارگاه و… این مقاطع مستحکم کاربردی هستند. به این صورت که آن‌ها را به‌ شکل عمودی نصب کرده تا بتوانند وزن کلی ساختمان را تحمل نمایند. هدف اصلی از استفاده از این مقاطع افزایش مقاومت دیوارها می‌باشد.

 

 

پروفیل ناودانی چیست؟

برای استفاده در پشت ‌بام

از جمله دیگر مکان‌هایی که از پروفیل ناودانی و برای آن‌ها استفاده می‌شود، پشت ‌بام است. در صورتی ‌که سقف سبک باشد، این محصولات می‌توانند پشتیبان بسیار عالی برای عرشه سقف پشت ‌بام به حساب بیایند. عموماً به این نوع ناودان‌های پروفیلی ناودان شیروانی نیز گفته می‌شود که می‌توانند به‌خوبی آب را از پشت‌بام به روی زمین هدایت کنند.

 

برای ساخت چارچوب در و پنجره

به ‌طور کلی پروفیل‌ها برای چارچوب‌های چوبی و یا فلزی از اهمیت بسزایی برخوردار و می‌توانند ایمنی لازم را تامین کنند. برای ساخت چهارچوب در و پنجره از چهار قطعه ناودانی استفاده‌ شده به این صورت که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند و از این طریق می‌توانند در و پنجره‌ها را تا حد بسیار زیادی ایمن سازند.

 

بیشتر بخوانید : معرفی انواع تیرآهن موجود در بازار

 

قیمت پروفیل ناودانی چیست ؟

حال که متوجه شدید اهمیت ویژه پروفیل ناودانی چیست و همچنین کاربردهای گسترده آن شدید، مطمئنا به‌ دنبال عوامل تعیین‌کننده‌ در قیمت این محصول هستید. در حال ‌حاضر شرکت‌های متعددی به تولید و عرضه محصولات فولادی و آهنی می‌پردازد که می‌توان با قیمت‌های بسیار مقرون ‌به ‌صرفه جهت خرید و قیمت میلگرد ، پروفیل، مفتول و… به آن‌ها اقدام کرد.

می‌توان گفت که قیمت پروفیل ناودانی به عواملی نظیر وزن سایز،اندازه و همچنین استفاده از مواد اولیه بستگی خواهد داشت. اما عوامل دیگری نیز در این ‌مورد تاثیر گذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از نیروی کار نیز اشاره کرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دیجی آهن مراجعه نمایید.

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن