وارد شوید ثبت نام کنید
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۱۴

تولید کننده فولاد در ایران و جهان

شرکت های تولید کننده فولاد کدامند؟ می‌توان گفت که وجود فولاد و همچنین ساختن محصولات مختلف از این فلز به‌ طور مستقیم، روی توسعه اقتصادی کشورهای مختلف تأثیر می‌گذارد. به‌ عبارت ‌دیگر افزایش استفاده از فولاد در هر کشوری می‌تواند به یک معیار مهم به جهت رشد اقتصادی چشمگیر آن‌ها باشد.

صنایع فولاد در یک منطقه باعث شده تا به شکل مستقیم روی فرهنگ، میزان دانش، اشتغال ‌زایی و همچنین پروژه‌های تجاری و تأثیر بسزایی داشت. با تمام این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که وجود این فلز تأثیر مستقیمی روی زندگی بشر دارد. فولاد پس‌از نفت خام دومین ماده ارزشمند در دنیا به حساب می آید.  ما در این مطلب قصد داریم که کارخانه ‌های تولیدکننده فولاد ایران و جهان را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

تولید کننده فولاد

 

 

برای مشاهده لحظه ای قیمت تیر آهن کلیک کنید…!

 

 

شرکت های تولید کننده فولاد کدامند؟ 

لازم است بدانید که در حال حاضر کارخانه ‌های زیادی در سراسر جهان و همچنین در کشور ما به تولید فولاد می‌پردازند و این محصول را برای صنایع مختلفی عرضه می‌کنند.

در حال حاضر فولاد برای ساخت اکثر مصالح ساختمانی و مقاطع مختلف کاربرد ویژه‌ای داشته و می‌توان باعث ایجاد استحکام و مقاومت بالایی با استفاده از این فلز شد. در ادامه ب ه‌صورت مجزا به معرفی کارخانه تولیدکننده فولاد ایران و جهان می‌پردازیم . توصیه می شود که حتماً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

 کارخانه‌ های تولید کننده فولاد در ایران

فولاد یکی از محصولات مهم و پرکاربرد است در حال حاضر توسط کارخانه ‌های متعددی در کشور به تولید می‌رسد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شرکت ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان دارای لقب مادر صنعت فولاد می‌باشد. این ابرشرکت بزرگ‌ ترین کارخانه تولید فولاد بوده که برای نخستین بار به ساخت مقاطع فولادی در سطح کشور پرداخت. این کمپانی دارای تولید سالانه حداکثر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد است.

 

 شرکت فولاد خوزستان

 دومین شرکت گسترده در زمینه تولید و فولاد خوزستان بود که در وضعیت اقتصادی کشور نیز تحول بزرگی را ایجاد کرده ‌است. این شرکت در اطراف شهر اهواز به تأسیس رسیده و و به فعالیت می‌پردازد. فولاد خوزستان نخستین شرکت در کشور است که آهن و فولاد را با استفاده از متد کوره قوس الکتریکی و احیای مستقیم به تولید می‌رساند. این مجموعه نیز دارای ظرفیت تولید ۴ میلیون تن در یک ‌سال می باشد.

 

 باس فولاد خراسان

از جمله دیگر کارخانه‌های تولید فولاد در کشور می‌توان به فولاد خراسان اشاره کرد که دارای تولید حداکثر ۴ میلیون تن تولید در سال می‌باشد. تکنولوژی که در فولاد خراسان بکار می ‌رود، به واسطه روش کوره احیا و همچنین استفاده از کوره قوس الکتریکی می‌باشد.

 

 فولاد مبارکه اصفهان

این مجموعه از ۸ کوره قوس الکتریکی ۲۰۰ تنی برخوردار است و تولید سالانه آن حداکثر ۲ و ۷ میلیون تن می‌باشد.

در ادامه به بررسی تولیدکنندگان فولاد در سطح جهان می‌پردازیم.

 

تولید کننده فولاد در جهان

 ازجمله مهم‌ ترین تولیدکنندگان فولاد در سطح دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 شرکت آرسلورمیتال

 این شرکت چند ملیتی بوده و در منطقه لوکزامبورگ تأسیس شده‌است. شرکت آرسلورمیتال سالیان زیادی است که به تولید و عرضه محصولات فولادی می‌پردازد. این محصولات متشکل از تختال، ورق نورد گرم، ورق نورد سرد شده، ورق گالوانیزه، شمش، مفتول و دیگر محصولات فولادی است.

این مجموعه از پیشرفته ‌ترین فناوری ‌ها برای ساخت فولاد برخوردار می ‌باشد. در آرسلورمیتال مدرن‌ترین روش‌ها به ‌جهت ساخت محصولات فولادی استفاده می‌ گردد که باعث شده تا جایگاه ویژه ‌ای را در صنایع فولاد به دست بیاورد.

 

 مجموعه بائو استیل

پس‌از آرسلورمیتال تولید کننده بزرگی که در سطح جهان است، شرکت تولید کننده فولاد بائو استیل است. این شرکت دارای یکی از سه  خط پیچیده و کاملاً مجهز در سطح دنیا می ‌باشد.

میزان تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تن بوده‌است. محصولات اصلی این مجموعه عبارت‌اند از فولاد ساده، کربنی، فولاد ضد زنگ، فولادهای پیشرفته و قطعات مرتبط با صنعت خودرو و پتروشیمی می‌ باشد.

 

 نیپون استیل

 می‌توان گفت که این مجموعه یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های فولادسازی در کشور ژاپن می‌باشد. نیپون استیل تولید کننده ورق های فولادی بود که بیشتر برای صنعت اتومبیل ‌سازی از آن‌ها استفاده می‌گردد.

 

سخن پایانی

ما در وبلاگ امروز دیجی آهن  به چند مورد از برترین کارخانه های تولید کننده فولاد در ایران و جهان اشاره کردیم. شایان ذکر است که به جز این موارد تولید کنندگان دیگری در سطح کشوری و جهانی وجود دارند که به تولید فولاد می پردازند.

منبع : worldsteel.org

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن