وارد شوید ثبت نام کنید
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۸

انواع ناودانی و تفاوت‌های آن‌ها

انواع ناودانی و تفاوت‌های آن‌ها

در سال ‌های اخیر قیمت تیر آهن و قیمت پروفیل تغییرات بسیاری داشته است. یک از انوع پروفیل فولادی طویل که در صنعت ساختمان ‌سازی استفاده می ‌شود ناودانی نام دارد . این پروفیل فولادی به دلیل کاربرد های خود در ساختمان‌ سازی و صنعت، بسیار مورد توجه قرار می‌ گیرد. در این مقاله از وبسایت دیجی اهن، به شما توضیح خواهیم داد که ناودانی چیست. همچنین، انواع مختلف ناودانی و ویژگی‌های هر یک از آنها را بر اساس وزن، روش ساخت، کاربرد، جنس و شکل ظاهری توضیح خواهیم داد، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 

طبقه بندی ناودانی بر اساس فرم ظاهری

ناودانی ها بر اساس شکل ظاهری به سه دسته‌بندی کلی تقسیم می ‌شوند:

  • ناودانی ساده: در این نوع ناودانی، ساختار ناودان ساده و بدون الگوهای خاصی است. این ناودان‌ها عموماً در پل‌ ها و سازه‌ های سبک استفاده می‌ شوند.
  • ناودانی مشبک: شامل دو نوع UPE و UPN است. ناودان‌ های مشبک بیشتر در سازه‌ های سبک قفسه ‌های محکم استفاده می ‌شوند. الگوهای مشبک در ساختار ناودان ‌ها قدرت و استحکام بیشتری را به آنها می‌ بخشد.
  • ناودانی اروپایی: به دلیل وزن بالاتر، عموماً در سازه ‌های سنگین استفاده می‌ شود. ناودان ‌های اروپایی از ساختارها و الگوهای خاصی برخوردارند که آنها را قادر به تحمل بارهای سنگین می ‌کند.

با این دسته بندی، می ‌توان ناودانی‌ ها را بر اساس شکل ظاهری آنها تفکیک کرد و استفاده های مختلفی را برای هر نوع در نظر گرفت.

 

دسته بندی ناودانی بر طبق مواد ساخته شده

ناودانی‌ها بر اساس مواد سازنده در چند دسته‌ بندی مختلف قرار می گیرند. یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت ناودانی، جنس آن‌ها است. ناودانی‌ها می‌توانند از مواد مختلفی مانند گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل ساخته شوند.

  • ناودانی آلیاژی استیل
  • ناودانی آهنی

ناودانی های آهنی معمولا به دو نوع ساده و مشبک تقسیم بندی می‌شود.

  • ناودانی گالوانیزه
  • ناودانی آلومینیومی

 

استاندارد تولید ناودانی ها

استانداردهایی که درخصوص ناودانی ‌ها (به عنوان یک نوع پروفیل فولادی) استفاده می ‌شوند، شامل استانداردهای تولید و استانداردهای مقاومت در برابر خوردگی هستند.

استاندارد اروپا: DIN-1026، UPN و UNP

استاندارد فرانسه: NFA 45-255

استانداردهای تولید، مشخصات فنی و ابعاد ناودانی‌ها را تعیین می ‌کنند. به عنوان مثال، استاندارد DIN-1026 در اروپا و استاندارد NFA 45-255 در فرانسه برای تعیین ابعاد و خواص مکانیکی ناودانی‌ها استفاده می‌شوند.

استاندارد مقاومت در مقابل خوردگی

استاندارد DIN EN ISO 12944-3

استاندارد DIN EN ISO 12944-3 به مقاومت ناودانی ‌ها در برابر خوردگی متوسط عوامل محیطی مانند رطوبت، آب شور و مواد شیمیایی توجه می‌کند. این استاندارد شرایط پوشش دهی و روش‌های محافظت ناودانی‌ها را تعیین می‌کند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.

استفاده از استانداردهای مناسب در تولید و محافظت ناودانی‌ها، به عنوان یک عنصر سازه‌ای مهم، می‌تواند از کیفیت و عمر مفید آنها تأثیر بگذارد و اطمینان حاصل کند که ناودانی‌ها در برابر نیروها شرایط محیطی موردظر قابل اطمینان هستند.

 

انواع ناودانی

ناودانی ها معمولا به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می‌شوند، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

ناودانی سنگین

ناودانی‌های سنگین، که به آنها ناودانی اروپایی هم گفته می‌شود، مقادیر وزنی بیشتری نسبت به ناودانی‌های سبک دارند و به جدول اشتال نزدیک‌تر هستند. قیمت آهن بر اساس وزن آن محاسبه می شود، بنابراین ناودانی‌های سنگین قیمت بالاتری دارند. تولید این ناودانی‌ها بر اساس استانداردهای اروپایی صورت می‌گیرد و نام اروپایی به آنها داده شده است.

 

ناودانی سبک

ناودانی سبک، نوعی ناودانی است که وزن آن کمتر از سایر ناودانی‌ها است. در جدول اشتال، مقادیر وزن ناودانی سبک به صورت کمترین مقادیر درج شده است. با توجه به اینکه نام “سبک” برای این نوع ناودانی استفاده شده است، می‌توان فهمید که این ناودانی‌ها دارای وزن کمتر و بار سبک‌تری هستند.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی انواع ناودانی و تفاوت‌های آن پرداخته شد و ذکر کردیم که ناودانی به دو نوع سنگین و سبک دسته بندی می‌شوند. همچنین ناودانی ها بر اساس شکل ظاهری به یه دسته ساده مشبک اروپایی تقسیم بندی می‌شوند. خریداران گرامی جهت خرید این محصول کاربردی و استعلام قیمت ناودانی و محصولات دیگر نظیر قیمت روز آهن به وب سایت فروشگاهی دیجی آهن مراجعه کنید. فروشگاه دیجی آهن با سال‌ها تجربه و دانش در تلاش است تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات را به شما عزیزان ارائه کند.

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن