وارد شوید ثبت نام کنید
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۲۲

آنالیز قیمت میلگرد A3 سایز ۲۸ ذوب آهن✔️-دیجی آهن

 

میلگرد A3 سایز ۲۸ ذوب آهن در سال گذشته با نوسانات زیادی روبرو شده است به طوری که در اواخر تیرماه ۱۴۰۱ قیمتی بالغ بر ۱۵٫۷۳۰ تومان داد و ستد شد ولی سال بعد در اواخر تیر ماه ۱۴۰۲ قیمتی بالغ بر ۲۴٫۵۰۰ تومان را تجربه کرده است و میتوان گفت حدود ۵۶ % افزایش قیمت میلگرد A3 سایز ۲۸ ذوب آهن از درب کارخانه را به همراه داشته است. ولی چند روزی این محصول افت قیمت را تجربه کرده است.

 

جزرومد دلار در یکسال گذشته

قیمت دلار در ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، حدود ۲۷٫۸۸۹ تومان بوده ولی در ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲ قیمت ۴۸٫۸۰۰ تومان را به خود اختصاص داده که در طول یک سال مبلغی بالغ بر ۲۰٫۹۱۱ تومان افزایش داشته که یکی از علت های گرانی مقاطع فولادی کشور شده است.

 

جو سیاسی

طبق شنیده ها و اتفاقات جدید و برخی رویداها و اخباری که پالس های مثبت سیاسی مانند بهبود فروش نفت، آزادسازی پول‌های ایران در برخی کشورها و کاهش تنش با برخی کشورهای عربی، اوضاع فعلی جامعه تقریبا منطقی به نظر می‌رسد و درحال حاضر نمی‌توان انتظار نوسان قیمت در بازار ارز و آهن داشت، از همین رو احتمال دارد روند فعلی تداوم داشته باشد.

 

نظرات فعالان در بازار آهن

به عقیده کار شناسان دیجی آهن:  اوضاع بازار آهن اصلا مساعد نیست. همان گونه که می دانید تقاضای سرمایه تقریبا به کف رسیده و تقاضای مصرفی نیز با ضعف فاحشی مواجه شده است و فقط خرید اجباری در دستور خریداران رخ داده، در اصل تقاضا کنندگان برای ریزش بیشتر امیدوار به روزهای آتی هستند که در اولین ماه تابستان درحالی رو به پایان است که از نظر فروشندگان آهن، بازار در وضعیت بغرنجی قرار دارد و اگر همین مسیر در ماه‌ های بعدی نیز تداوم داشته باشد، به ضرر و حتی بسته شدن برخی تولیدکنندگان و فروشندگان در این عرضه منجر می شود.

 

نتیجه گیری

به واسطه سنوات گذشته ورود تقاضا به بازار پس زمان رکود و انتظار، بازار را با حجم هیجانی تقاضا مواجه خواهد کرد. هر چه ظرفیت و موجودی انبارها تهی تر شود، هجوم تقاضا و فشار به تولیدکنندگان قطعا زیاد خواهد شد؛ اما در شرایط فعلی و رکود حاکم بر بازار داخلی، کلیه محصولات فولادی از تیر آهن ، قوطی، پروفیل گرفته تا انواع ورق‌ سرد و گرم در کلیه محل های داد و ستد با کاهشی نسبی قیمت و افت چشمگیر تقاضا مواجه هستند. بازار جهانی فولاد هم در سکون بسر می برد که ظاهرا عاملی که در حال حاضر به تغییر روند بازار منجر شود، رویت نمی توان کرد، از همین رو جو کلی این روزهای پیش رو تقریبا آرام و متاسفانه معاملات شکل و شمایل مناسبی ندارد و هیچ رونقی در این صنعت به چشم نمی خورد و نگرانی های زیادی را در این عرصه به فعالان تریق کرده است.

 

 

نمودار تغییرات قیمت میلگرد A3 سایز ۲۸ ذوب آهن در یک سال گذشته (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱)

 

مطالب مرتبط:

آنالیز قیمت ناودانی ناب تبریز – سایز ۱۰

 

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن