وارد شوید ثبت نام کنید
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۳۵

تحلیل روزانه بازار آهن | سه شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

 

طی بررسی های واحد بازرگانی دیجی اهن  دردو هفته گذشته هر کیلو میلگرد آجدار با افزایش ۳۰۰۰ تومانی همراه بوده؛ و رشد قیمت میلگرد ذوب اهن هم حدود ۵۰۰۰ تومان تخمین زده شده است، همچنین هر کیلو تیرآهن ذوب آهن نیز در این برهه زمانی بالغ بر ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان افزایش قیمتی را یدک می کشد.

 

بررسی تغییرات قیمتی در بازار آهن

در روز های اخیر شرایط آشفتگی بازار آهن باعث شده که بازار میلگرد در روز گذشته نیز افزایش قیمت‌ بیش از ۱۲۵۰ تومانی داشته باشد و قیمت میلگرد در حول و حوش  ۲۳۰۰۰ تا ۲۴۷۰۰ تومان به اطلاع فعالان رسیده، که تقریبا بهای میلگرد آجدار حدود ۲۳۷۰۰ تومان داد و ستد شد.

قیمت تیرآهن به خصوص در فاز شاخه‌ای افزایش قیمت داشته و سایزهای پرفروش از ۱۴ تا ۱۸ در هر شاخه میانگین ۱۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان افزایشی شد. که بیشترین نوسانات قیمتی هم مثل همیشه به محصولات ذوب آهن اصفهان تعلق داشت.

طبق اخبار و آمار از بازار پروفیل نیز از افزایش ۱۰۰۰ تومانی هر کیلو قوطی حکایت دارد؛ پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر بین ۳۴۵۰۰ الی ۳۶۰۰۰ تومان اعلام شده که البته قیمت لوله صنعتی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم در بازار حدود ۱۰۰۰ تومان اضافه بها داشته است. قیمت بروز ناودانی تولید داخل، نبشی و غیره هم همسو با بازار با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بوده؛ قیمت ورق سیاه نیز در اکثر مبادی فروش بیش از ۴۰۰ تومان افزایش داشته و قیمت روز ورق گالوانیزه روغنی و رنگی هم افزایشی بود. همانطور که از مشاهدات بازار برمی‌آید در دو هفته گذشته هر کیلو میلگرد آجدار افزایش ۳۰۰۰ تومانی داشته و رشد قیمت میلگرد ذوب آهن هم حدود ۵۰۰۰ تومان پیش بینی شده است. هر کیلو تیراهن ذوبی نیز در این فاصله زمانی بین ۷۰۰۰ الی ۸۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

 

در مورد تقاضا هم نگرانی به چشم می خورد و داد و ستد شدیدا راکت بود. در پی افزایش‌ قیمت افسار گسیخته بی‌سابقه و هرگونه پیش‌بینی در بازار آهن غیر ممکن شده است، اما به نظر برخی از فعالان درهفته‌های آتی برای بازار آهن قطعا اصلاح قیمت در نظر گرفته خواهد شد.

 به این شکل  که با بهترشدن اوضاع گاز و افزایش عرضه‌ها ممکن است بازار در راه آنالیز و ریزش قرار بگیرد، اگرچه این احتمال در شرایطی است که نرخ دلار رکورد جدید به ثبت نرساند. و اخبار سیاسی و اقتصادی و اتفاقات جهانی نیز رخ ندهد.  با این حال نمی‌توان چندان به این احتمالات دلخوش بود، بهترین راه رویت بازار و در نظر گرفتن همه المانها و پیش بینی های بنیادین مؤثر است.

براساس شنیده ها از بورس کالای در روز گذشته، حدود ۷۷ هزار تن شمش بلوم عرضه شد، که حدود ۹۹ درصد از داد و ستد ها باطل گردید و تنها حدود ۷۰۰ تن از معاملات مورد تأیید واقع شد؛ و همچنین معاملات ورق گالوانیزه و ورق شرکت مبارکه باطل شد.

 

اما در این میان هیجانات خرید و فروش اسلب فولاد خوزستان و همچنین فولاد هرمزگان که قیمت آن ۱۹۱۶۰ تومان در نظر گرفته شده بود، مهر تایید خورد . به عقیده کارشناسان دیجی آهن براساس سالها تجربه وقتی که اتفاقات بورس کالا به دلیل رقابت و مغایرت قیمت ها و با در نظر گرفتن سیاست های غلط روی آن خط بطلان کشیده می شود، عرضه‌های ارسالی و تقاضای انباشته شده وارد رقابت می‌شود و به مرور قیمت متعادل عرضه و تقاضا حکمفرما میشود.

 

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن