وارد شوید ثبت نام کنید
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۰

میلگرد تقویتی چیست ؟ اهمیت استفاده از میلگرد در ساختمانها

میلگرد تقویتی

 

 

در میان مصالح مختلف برای ساختمان ‌سازی، میلگرد تقویتی جزء پرکاربردترین  موارد است. چرا که مقاومت کششی بسیار بالایی دارد. همچنین می‌توان این نوع میلگرد ها را تا ۱۸۰ درجه خم کرد و این ۱ ویژگی عالی برای استفاده در ساختمان سازی است. ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل درمورد میلگردهای تقویتی ویژگی ‌هایی که دارد، توضیحاتی را بیان کنیم. شما نیز می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

 

 شناخت میلگرد تقویتی

 

 این محصولات از شمش‌های فولادی نورد گرم به تولید می‌رسند و بر اساس مشخصات فنی‌ که دارد، به ‌منظور افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر نیروهای کششی نیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین مصالحی که به ‌همراه این محصولات استفاده می‌شود، بتن است. سؤالی که در این‌جا پیش می‌آید که چگونه می‌توان میل‌گرد تقویتی را به‌ همراه بتن استفاده کرد ؟

 مهندسان ساختمانی در طراحی قسمت‌ های مختلف یک سازه، به این نتیجه می ‌رسند که بتن نمی‌تواند به ‌تنهایی فشار ساختمان را تحمل کند. اگر بخواهیم به شکل علمی بیان کنیم، بتن‌ها نیروی کششی بسیار پایینی را داشته و نمی‌توانند به ‌خوبی فشار را تحمل کنند. درنتیجه باید از میلگرد برای تقویت آن استفاده کرد تا بتوان سطح مقاومت کششی بتن را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و از خسارات جلوگیری کرد.

مدل‌های تقویتی را می‌توان در اندازه های متفاوتی در سازه ها مورد استفاده قرارداد. نکته مهمی که در این جهان حائز اهمیت است، اندازه و تعداد میلگردهای تقویتی بوده که باید توسط مهندس ناظر تعیین شود. چرا که قیمت میل‌گرد در اندازه‌های مختلف معمولاً با یکدیگر تفاوت دارد.

 

 

بیشتر بخوانید : قیمت و خرید انواع تیرآهن موجود در بازار

 

 ویژگی میلگرد تقویتی

 

 همان طور که در بخش قبلی روی این موضوع تأکید کردیم، مهم‌ترین ویژگی‌ که باعث شده تا میلگردهای تقویتی به ‌وفور در ساختمان‌ سازی استفاده شود، مقاومت کششی بالای آن‌ هاست. همچنین این نوع میلگردها را می‌توان تا ۱۸۰ درجه خم کرد و این می‌تواند بهترین ویژگی ممکن برای استفاده این محصول در سازه‌های مختلف باشد. با توجه به قابلیت خم شوندگی، یکی از کاربردهای این محصولات استفاده از آن‌ها در فونداسیون می‌باشد. این محصولات در دو مدل آجدار و بدون عاج به تولید می‌رسند. شما می‌توانید برای خرید آن نیز آن‌ها را به شکل کلافی و یا شاخه‌ای در اندازه‌های متفاوت تهیه کنید.

 

 بررسی کاربرد میلگرد تقویتی

 

هنگامی ‌که میلگرد در کنار بتن استفاده می‌شود، اگر نتواند به‌ خوبی نیروی کششی را تحمل کند، باید از نمونه‌ های تقویتی استفاده کرد. لازم است بگوییم که بازه ای که استفاده از این محصول به شکل گسترده‌ای صورت‌گرفته و در بخش‌های گوناگون می‌توان آن را بکار برد. اما مهم‌ترین کاربردهای استفاده از میل‌گرد تقویتی عبارت‌اند از:

 

 ساخت تیرچه

 تیرچه یکی از بخش‌های مهم سازه‌ ها بوده که باید بتواند بار زیادی را تحمل کند. به ‌طور معمول در تیرچه ها از این نوع میلگردها در مدل‌های آجدار استفاده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید : چه عواملی بر قیمت ناودانی اثرگذار هستند؟

 

 

میلگرد تقویتی

استفاده در فونداسیون

 

یکی دیگر از کاربردهای میل‌گرد تقویتی استفاده در پی ساختمان یا فنداسیون است. لازم است بدانید که وزن کلیه ساختمان‌ها در ابتدا به اسکلت و سپس به ستون‌ها و فونداسیون انتقال پیدا می‌کند. درنهایت فونداسیون باید دارای استحکام کافی بوده تا بار را به‌ خوبی تحمل کنند.

میل‌گردهای تقویتی به‌منظور استفاده در فونداسیون در ابتداء خم می‌شوند و سپس آن‌ها را برش می‌دهند. این محصولات هم‌ زمان با جای‌گذاری میلگرد های عادی نصب شده و در بخش پایینی قرار خواهند گرفت.  به‌عبارت‌دیگر استفاده از این نوع میل‌گردها در پی ساختمان است.

 

بیشتر بخوانید : مشاهده قیمت و خرید نبشی در سایت دیجی آهن

 

 در دیوارهای برشی

 

 دیوارهای برشی به‌ منظور افزایش استحکام سازه در برابر عواملی همانند طوفان، زلزله و باد استفاده می‌شوند. این دیوارها به‌ طور معمول به شکل مستقیم و به فونداسیون اتصال پیدا کرده و به شکلی که در بخش خارجی و قابل تعبیه هستند. میل‌گردهای تقویتی نقش بسیار مهمی را در دیوارهای برشی ایفا می‌کنند. بیشترین استفاده از این محصولات در این قسمت به ‌منظور افزایش استحکام و جلوگیری از کمانش دیوارها می‌باشد.

 

مزایا استفاده

 

تولید میلگرد تقویتی سبب شده تا مهندسین خیال راحتی بابت افزایش استحکام ساختمان ها داشته باشند. زیرا در شرایطی که میلگرد و بتن در کنار هم نمی توانند استحکام لازم را فراهم کنند، استفاده از مدل تقویتی می تواند در چنین شرایطی بهترین انتخاب ممکن باشد و میزان مقاومت سازه ها را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

 به منظور استعلام قیمت میلگرد و دیگر مقاطع مخصوص ساختمان می توانید به دیجی آهن مراجعه کنید.

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن