وارد شوید ثبت نام کنید
سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۶

آشنایی با ویژگی ها و کاربرد انواع آهن در ساختمان

آشنایی با ویژگی ها و کاربرد انواع آهن در ساختمان

آهن جزو مهم‌ ترین عنصرهایی است که می‌تواند برای کاربردهای فراوانی مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهمی را ایفا کند. از همه موارد بیشتر، در پروژه‌های عمرانی و ساخت ‌و ساز آهن‌آلات کاربرد گسترده‌ای داشته و تمامی کسانی که قصد شروع پروژه‌ای را دارند، به‌ دنبال پیدا کردن باکیفیت‌ترین و آهن‌آلات ساختمانی هستند. ما در این مطلب از سایت دیجی آهن قصد داریم در مورد انواع آهن در ساختمان توضیحاتی را بیان کرده و سپس این محصولات را به شما معرفی کنیم.  بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید. آیا می دانید قیمت روز هر شاخه تیر آهن ۱۶ چقدر است؟ برای مشاهده قیمت هر شاخه تیر آهن ۱۶ کلیک کنید

آهن ‌آلات دارای خاصیت‌های بی‌شماری هستند. به ‌همین خاطر نیز صنعت به آن توجه بالایی دارد. در صنعت ساختمان آهن‌ها در انواع مختلفی وجود داشته و برای ایجاد اسکلت اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان گفت که این عنصر این محصول یک عضو جدا نشدنی در ساخت ‌و ساز به شمار می‌روند و عدم وجود آن‌ها باعث شده  هیچ کاری را پیش نبرند. در حال حاضر صنایع آهن در همه کشورهای جهان و مهم و اساسی به حساب می‌آید. می‌توان گفت که این محصول پایه اصلی اقتصاد هر کشوری است. به‌ جهت بدست آوردن این محصول آن را از معادن استخراج کرده و فراوری می‌کنند، تا بتوان از آن‌ها برای ساختمان ‌سازی استفاده کرد.

بررسی کاربرد انواع آهن در ساختمان

در این بخش از مطب قصد داریم انواع آهن ‌آلات ساختمان را به شما معرفی کرده و در مورد نقش مهم آن‌ها توضیحاتی را بیان کنیم. لازم است بدانید که آهن‌ آلات به دو صورت چدن و فولاد و موجود هستند. می‌توان با کاهش و یا افزایش آلیاژهای مختلف در آن‌ها از آن‌ها محصولات متعددی را برای پروژه‌های ساخت‌ و ساز به دست آورد. مقطع‌های فولادی که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد در فروشگاه و دیجی آهن موجود هستند و شما می‌توانید برای سفارش این محصولات در هر تناژی اقدام کنید.

از جمله مهم ‌ترین انواع آهن در ساختمان می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 پروفیل

ازجمله انواع آهن‌های مهم در ساختمان ‌سازی می‌توان به پروفیل اشاره کرد. این محصولات مقاطع فلزی توخالی هستند که جایگاه ویژه‌ای را در ساخت‌وساز دارند. پروفیل‌ها در شکل‌های متنوعی نظیر مربع، مستطیل و همچنین به شکل قوطی موجود هستند. از این محصولات در قسمت‌هایی نظیر ساخت درب و پنجره، برای راه ‌پله و همچنین نرده‌ کشی ساختمان استفاده می‌گردد. این محصولات در دو نمونه باز و بسته به بازار عرضه می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی متشکل از لوله پی ‌وی سی و همچنین پروفیل درب و پنجره هستند. البته که این محصولات علاوه‌بر ساختمان سازی، در خودروسازی نیز استفاده گسترده‌ای می‌شود.

 تیرآهن

بدون ‌شک شما کمو بیش با تیر آهن و نقش مهم‌ آن در ساختمان ‌سازی آشنایی دارید. می‌توان گفت که این محصول جزو مهم‌ترین پروفیل‌هایی است که در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را به شکل H و یا I خریداری کرد. نقش این آهن‌آلات در ساختمان سازی این است که باری که روی ساخت وارد می‌شود را به‌ خوبی تحمل می‌کند. از جمله انواع تیر آهن می‌توان به مدل لانه ‌زنبوری، بال پهن و همچنین تیر آهن آی ‌پی ای اشاره کرد.

 ورق فلزی

در ساختمان‌ سازی ورقه فلزی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است. به‌ عبارت ‌دیگر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین انواع آهن در ساختمان ‌سازی ورقه‌های فلزی بوده که می‌توان در نمونه‌های آلومینیومی ورق سرد، ورق اکسیژن و همچنین سرد و گرم آن را تهیه کرد.از این محصولات برای سازه‌هایی که به استحکام و مقاومت زیادی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

 میلگرد

میل‌گرد معروف‌ترین و مهم‌ترین آن آهن‌آلات ساختمانی است که معمولاً در تمامی بناها کاربرد دارد. با استفاده از میل‌ گردها استحکام و میزان مقاومت سازه‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و باعث قوی شدن آن‌ها می‌شود. از این محصولات در قسمت کف ساختمان استفاده می‌شود، تا بتوان از این طریق از آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه جلوگیری کرد. این محصولات نیز در سه گروه ساده، آجدار و کنافی موجود هستند.

بیشتربخوانید: روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

ناودانی

یکی دیگر از انواع آهن در ساختمان ناودانی و نبشی است. این محصول نیز مقطع فولادی می‌باشد. ناودانی دارای کاربرد وسیعی در ساختمان‌ سازی است. ناودانی در جنس‌های مختلف نظیر آلومینیوم، استیل و گالوانیزه به بازار عرضه می‌شوند. همچنین موارد می‌توان آن‌ها را در بازار به‌ صورت مشبک و یا ساده خریداری کرد. ناودانی های مشبک متشکل از سوراخ‌هایی هستند که برای استفاده از پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

*پیشنهاد خریدی آسان و به صرفه از دیجی آهن

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن